نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا؛ از توافق بر سر تحریم ایران و روسیه تا تداوم کمک‌رسانی به افغانستان

محل نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا
محل نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعضای شورای وزیران همچنین نیازهای فوری و مهم تسلیحاتی اوکراین را مورد بررسی قرار دادند و در این راستا بر سر چگونگی تشدید تلاش‌های مشترک برای تامین این نیازها تاکید کردند.

آگهی

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل درباره تداوم حمایت‌ها از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه، وضعیت زنان افغانستان و سرکوب معترضان در ایران با یکدیگر رایزنی کردند. 

اتحادیه اروپا همزمان با برگزاری این نشست از وضع تحریم‌های جدید علیه ۳۴ فرد و ۲ نهاد به دلیل سرکوب اعتراض‌ها در ایران خبر داد.

این پنجمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی پس از آغاز ناآرامی‌ها و سرکوب اعتراض‌ها در سراسر این کشور در پی جان باختن مهسا امینی، تحت بازداشت گشت ارشاد بود.

نشست شورای وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به بیش از ۴۵ هزار قربانی زلزله ویرانگر و مرگبار ترکیه و سوریه کار خود را آغاز کرد.

این نشست در آستانه اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام دهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را مدنظر دارند. 

توافق بر سر تامین فوری نیازهای تسلیحاتی اوکراین

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در این نشست بر حمایت موثر، قوی و تزلزل‌ناپذیر از اوکراین تا دستیابی این کشور به پیروزی در جنگ تاکید کرد.

وزرای خارجه کشورهای عضو همچنین در این نشست در خصوص حمایت نظامی از اوکراین از طریق فعال کردن مکانیزم تامین مالی خارج از بودجه برای اقدامات اتحادیه اروپا در زمینه‌های نظامی و دفاعی در چارچوب امنیت و سیاست خارجی مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

اعضای شورای وزیران همچنین نیازهای فوری و مهم تسلیحاتی اوکراین را مورد بررسی قرار دادند و در این راستا بر سر چگونگی تشدید تلاش‌های مشترک اتحادیه اروپا، به ویژه از طریق تمرکز بر تامین این نیازها در سطح اتحادیه گفتگو کردند. این موضوع احتمالاً توسط وزرای دفاع اتحادیه اروپا در نشست غیر رسمی آتی در سوئد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین در خصوص روند جاری تصویب بسته دهم تحریم‌ها علیه افراد، نهاد‌ها و کشورهایی که در تداوم جنگ تجاوزکارانه روسیه مشارکت دارند، تبادل نظر کردند.

موضوع پاسخگویی و مسئولیت کامل روسیه در قبال جنایات انجام شده از جمله جنایت تجاوز به خاک اوکراین و ارتباط دیپلماتیک با شرکای گروه ۷ و اعضای سازمان ملل به منظور حصول اطمینان از حمایت گسترده از پیش‌نویس قطعنامه‌ای با محوریت اصول منشور ملل متحد به عنوان زیربنای یک صلح جامع، عادلانه و پایدار که قرار است در مجمع عمومی به رای گذاشته شود از دیگر مباحث گفتگو میان وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این نشست بود.

اعضای شورا همچنین بر سر لزوم اعمال فشار به روسیه برای تمدید ابتکار صدور غلات از طریق دریای سیاه که اواسط مارس به انقضا می‌رسد توافق کردند و خواستار برداشته شدن محدودیت‌های بیشتر برای صادرات محصولات کشاورزی شدند.

ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

اعضای شورا پس از یک تبادل غیررسمی از طریق ویدئو کنفرانس با امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد به گفتگو بر سر مسائل افغانستان پرداختند.

در این میان علاوه بر آخرین تحولات میدانی، موضوع فرمان ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی و تأثیر منفی آن بر ارسال کمک های بشردوستانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا توافق کردند که تامین نیازهای بشردوستانه و اساسی مردم افغانستان و کمک‌های معیشتی اتحادیه تا زمانی که امکان توزیع آنها به روشی غیرتبعیض آمیز و در راستای اصول مورد توافق جامعه بین المللی اهدا کنندگان کمک‌های بشردوستانه فراهم باشد، ادامه خواهد یافت. این موضوع به صورت موردی در طول یک دوره آزمایشی شش ماهه به دقت بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

دیپلماسی آب و هوا و انرژی

شورا در حضور فرانس تیمرمنز، معاون اجرایی کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به بحث و گفتگو در خصوص دیپلماسی آب و هوا و انرژی پرداخت.

محور اصلی این دور از گفتگوها لزوم توجه و حساسیت‌پذیری بیشتر اتحادیه اروپا به موضوعات اقلیمی و انرژی و مضاعف کردن تلاش‌ها برای حصول نتایج حداکثری در کنفرانس آتی آب و هوایی کوپ۲۸ بود.

اعضا همچنین بر نیاز فوری به افزایش منابع مالی مرتبط با چالش‌های اقلیمی فراتر از سطح اهداکنندگان سنتی و فشار برای تحقق اصلاحات فوری در بانک‌های توسعه چندجانبه تاکید کردند.

وزرا تاکید کردند که تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست پیامدهای جدی برای صلح و امنیت جهانی دارد و خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی باید به طور سیستماتیک در سیاست های خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا لحاظ شود.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، کی یف میزبان نشست رهبران اتحادیه اروپا شد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟