جنازه ۱۸ پناهجوی افغان در یک کامیون حمل چوب در بلغارستان پیدا شد

کامیون حمل چوب که جنازه ۱۸ پناهجوی غیرقانونی در آن پیدا شد
کامیون حمل چوب که جنازه ۱۸ پناهجوی غیرقانونی در آن پیدا شد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رادیو دولتی BNR بلغارستان گزارش داده که گمان می‌رود همه پناهجویان حاضر در این کامیون، اهل افغانستان بوده‌اند.

آگهی

مقام‌های بلغارستان می‌گویند جسد ۱۸ پناهجو را که احتمال همگی افغان بوده‌اند، در یک کامیون حمل چوب پیدا کرده‌اند. این افراد تلاش داشتند با کمک قاچاقچیان وارد اروپا شوند. 

وزارت کشور بلغارستان می‌گوید که این خودرو که حدود ۴۰ مهاجر در داخل آن و زیر مقداری چوب پنهان شده بودند، پیدا شده است. گمان می‌رود این یکی از مرگبارترین حوادث قاچاق انسان در این کشور باشد. 

پس از گزارش‌های مردمی، پلیس بلغارستان متوجه شده که یک کامیون در نزدیکی  روستای لوکورسکو، در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی صوفیه پایتخت بلغارستان متوقف شده است. مقام‌های پلیس سپس با حضور در محل و بررسی این کامیون متوجه شده‌اند که این مهاجران غیرقانونی در آنجا گرفتار شده‌اند.

آسن مجیدیف وزیر بهداشت بلغارستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که چه اتفاقی افتاده اما آنچه از شواهد بر می‌آید مشخص است که این افراد چندین روز غذا نخورده بودند و در فضایی سرد و مرطوب که کبود اکسیژن نیز وجود داشته باعث شده تا این ۱۸ نفر جان خود را از دست دهند. 

او همچنین افزود که ۱۴ نفر که در کامیون زنده بودند، به بیمارستان منتقل شده‌اند که از این تعداد حال ۸ نفر وخیم گزارش شده است. به گفته مقام‌های بلغار، ۱۰ نفر دیگر که در بوته‌زارهای مجاور پنهان شده بودند، برای معاینه به بیمارستان منتقل خواهند شد. 

رادیو دولتی BNR این کشور گزارش داده که احتمالا همه این افراد اهل افغانستان بوده‌اند. 

به گفته مقام‌های این کشور جستجو برای یافتن  قاچاقچیانی که کامیون را هدایت کرده و متواری شده‌اند، در جریان است.

افزایش هجوم

بلغارستان، به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا که به عنوان یکی از دروازه‌های این اتحادیه به شمار می‌رود تلاش کرده تا در سالهای اخیر تدابیر امنیتی را تشدید کند تا از افزایش افرادی که به دنبال ورود غیرقانونی به این کشور هستند، جلوگیری کند. بلغارستان در سالهای اخیر درخواست کرده عضوی از منطقه شنگن هم باشد اما هنوز با این درخواست صوفیه موافقت نشده است. 

این کشور تقریبا در کل مرز خود با ترکیه به طول حدودا ۲۳۴ کیلومتر سیم خاردار نصب کرده تا پناهجویان غیرقانونی نتوانند وارد این کشور شوند. آمارهای وزارت کشور نشان می‌دهد که پلیس مرزی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۶۴ هزار تلاش برای عبور غیرقانونی از گذرگاه‌های این کشور را کشف و خنثی کرده است. این در حالیست که در سال ۲۰۲۱ این عدد تنها ۵۵ هزار مورد بوده است. 

برخی از فعالان حقوق بشر بلغارستان را متهم می‌کنند که از افرادی که قصد عبور از ترکیه و ورود به این کشور را دارند سو استفاده می‌کند، به طوری که پناهجویان می گوید که آنها را برهنه کرده، مورد ضرب و شتم قرار داده و حبس کرده‌اند. مقام‌های بلغارستان این اتهامات را رد می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

صوفیه از اتحادیه اروپا دو میلیارد یورو برای تقویت حصار مرزی و بهبود نظارت درخواست کرده، اما بروکسل تاکنون با این درخواست بلغارستان موافقت نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کامیون مرگ؛ ۵۴ مهاجر در مکزیک کشته شدند

«کامیون مرگ»؛ مظنونان به قاچاق انسان در فرانسه و بلژیک دستگیر شدند

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند