آیا پابلو نرودا را مسموم کردند؟ شیلی منتظر گزارش جدید در مورد علت مرگ نویسنده شهیر است

قاضی پائولا پلازا پس از دریافت گزارش کارشناسان بین‌المللی پزشکی قانونی درباره علت مرگ شاعر شیلیایی پابلو نرودا، در سانتیاگو شیلی، چهارشنبه  ۱۵ فوریه ۲۰۲۳،
قاضی پائولا پلازا پس از دریافت گزارش کارشناسان بین‌المللی پزشکی قانونی درباره علت مرگ شاعر شیلیایی پابلو نرودا، در سانتیاگو شیلی، چهارشنبه ۱۵ فوریه ۲۰۲۳، Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس شواهد جدید به دست آمده، ممکن است ثابت شود که پنجاه سال پیش، مشهورترین شاعر شیلی به قتل رسیده باشد.

آگهی

برای سومین بار در پنجاه سال گذشته، علت اصلی مرگ پابلو نرودا مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد تا ادعای خویشاوندان او مبنی بر قتل این نویسنده شیلیایی مورد راستی‌آزمایی مجدد قرار گیرد. آخرین گزارش‌های کارشناسی در این رابطه روز چهارشنبه به دادگاه ارائه شد تا در جلسات غیرعلنی توسط قضات بررسی شود.

از سرطان پروستات تا ضعف عضلانی، شاید هم خوراندن سم

براساس شواهد جدید به دست آمده، ممکن است ثابت شود که پنجاه سال پیش، مشهورترین شاعر شیلی به قتل رسیده باشد. بنا بر گزارش جدید کارشناسان پزشکی قانونی، پابلو نرودا برنده جایزه نوبل و سناتور سابق شیلیایی در سال ۱۹۷۳ بر اثر سم مرده است. این در حالی است که پیش‌تر در روایت‌های رسمی گفته می‌شد که نرودا بر اثر عوارض ناشی از سرطان پروستات درگذشته است.

پرونده مرگ نرودا مدت‌ها در شک و ابهام بود و راننده این نویسنده شیلیایی چندین دهه اصرار می‌کرد که آقای نرودا را مسموم کرده‌اند. نرودا تنها ۱۲ روز پس از کودتای «ژنرال آگوستو پینوشه» علیه دولت سوسیالیستی دوست نرودا، یعنی «سالوادور آلنده» می‌میرد.

نرودا یک بار پیش از آن هم در زمان ریاست جمهوری «گابریل گونزالس ویدلا» از شیلی تبعید شده بود؛ چرا که بنا بر اعلام دولت ویدلا در سال ۱۹۴۸ کمونیسم غیرقانونی اعلام شد، و نرودا که سناتور حزب کمونیست بود مجبور به ترک کشورش شد. پس از بازگشت به شیلی در سال ۱۹۵۲، نرودا ارتباط خود را با سیاست سوسیالیستی حفظ کرد و به یک سخنران برجسته در مقیاس جهانی تبدیل شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اکنون، با گذشت پنجاه سال از مرگ او، گزارش پزشکی قانونی قرار است در مورد علت واقعی مرگ نرودا منتشر شود. چندین سال پیش، کارشناسان بین‌المللی پزشکی قانونی علت رسمی مرگ را که «کاشکسی / cachexia» یا همان ضعف و تحلیل بدن به دلیل بیماری مزمن عنوان شده بود رد کردند.

برادرزاده آقای نرودا حالا ادعا می‌کند که جواب آزمایشات از وجود «مقدار زیادی ماده کلوستریدیوم بوتولینوم، که با زندگی انسان ناسازگار است» خبر داده‌اند. این ماده سمی قدرتمند می‌تواند باعث فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود.

رودولفو ریس ادامه می‌دهد که آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ماده سمی زمانی که شاعر هنوز زنده بوده، به او داده شده است.

آسوشیتدپرس
پابلو نرودا ۲۱ اکتبر ۱۹۷۱ در پاریسآسوشیتدپرس

نبش قبر به امید رسیدن به جواب

جسد نرودا در سال ۲۰۱۳ نبش قبر شد تا علت مرگ او بررسی شود. در ابتدا هیچ عامل سمی یافت نشد، اما در سال ۲۰۱۵ دولت شیلی ادعا کرد که «به احتمال زیاد شخص ثالثی» عامل مرگ او بوده است. جسد نرودا دوباره دفن شد. در سال ۲۰۱۷، گروه جدیدی از دانشمندان بین‌المللی علت مرگ به دلیل سرطان را نیز رد کردند.

آلنده، دوست نرودا و رئیس جمهور سوسیالیست وقت در کشور شیلی در سال ۱۹۷۳، به جای تسلیم شدن به نیروهای پینوشه، خود را کشت. در آن زمان، نرودا قرار بود دوباره به تبعید برود، اما یک روز قبل از عزیمتش، او را با آمبولانس به کلینیکی در سانتیاگو بردند و در آنجا درگذشت.

نرودا در طول زندگی خود ده‌ها جایزه از جمله جایزه نوبل ادبیات ۱۹۷۱ را به دست آورد، اما در سال‌های اخیر انتقاداتی از سوی گروه های فمینیستی به دلیل تجاوزی که در دهه ۱۹۳۰ انجام داده بود به او شده بود. نرودا در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «اعتراف به زندگی» به این تجاوز اشاره کرده است.

او همچنین به خاطر رها کردن تنها دخترش، مالوا مارینا به خاطر بیماری هیدروسفالی مادرزادی یا همان آب آوردن مغز، مورد انتقاد قرار داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم چهل و دومین سالگرد کودتای خونین علیه آلنده در شیلی

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی