شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۳۷ هزار نفر افزایش یافت؛ امید به نجات گرفتارشدگان کم‌رنگ‌تر شد

مردم جسد قربانیبان زلزله را در خارج از بیمارستانی در آنتاکیا، در جنوب شرقی ترکیه، پنجشنبه، ۹ فوریه ۲۰۲۳ حمل می کنند.
مردم جسد قربانیبان زلزله را در خارج از بیمارستانی در آنتاکیا، در جنوب شرقی ترکیه، پنجشنبه، ۹ فوریه ۲۰۲۳ حمل می کنند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌ها از مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه حاکی از افزایش شمار قربانیان زمین لرزه به بیش از ۳۷ هزار نفر است. شماری از شهروندان این دو کشور همچنان زیر آوار گرفتار هستند.

آگهی

گزارش‌ها از مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه حاکی از افزایش شمار قربانیان زمین لرزه به بیش از ۳۷ هزار نفر است. شماری از شهروندان این دو کشور همچنان زیر آوار گرفتار هستند.

به گفته سازمان مدیریت بلایا و اضطرار ترکیه در زلزله اخیر تا کنون ۳۱هزار و ۶۴۳ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. مجموع تلفات در سوریه، کشوری که بیش از یک دهه جنگ داخلی ویران شده است نیز به ۵۷۱۴ نفر رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در یک هفته‌ای که از وقوع دو زمین‌لرزه بسیار ویرانگر در این کشور می گذرد بیش از ۸ هزار نفر توسط تیم‌های امداد از زیر آوار نجات داده شده‌اند.

خسارت ۸۴ میلیارد دلاری زلزله در ترکیه

یک گروه تجاری در ترکیه می‌گوید بدترین زمین‌لرزه یک قرن اخیر در این کشور ممکن است تا ۸۴.۱ میلیارد دلار برای آنکارا هزینه داشته باشد.

در حالی کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه آخر هفته گذشته در گزارشی این رقم را اعلام کرد که پیش از این یک مقام دولتی این رقم را بیش از ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود. در این گزارش آمده است، ۷۰.۸ میلیارد دلار خسارات وارد شده به منازل مسکونی، ۱۰.۴ میلیارد دلار زیان درآمد ملی و ۲.۹ میلیارد دلار زیان ناشی از دست دادن روزهای کاری است.

رئیس جمهور ترکیه وعده داده است که دولت ظرف یک سال منازل ویران شده را بازسازی خواهد کرد و دولت در حال آماده سازی برنامه‌ای است تا کشور دوباره روی پای خود بایستد.

رجب طیب اردوغان در حالی چنین وعده‌ای می‌دهد که حدود ۱۳.۴ میلیون نفر در ۱۰ استان زلزله زده ساکن هستند یعنی معادل ۱۵ درصد جمعیت ترکیه که نزدیک به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه را به خود اختصاص می‌دهند.

با این حال محمود محیی‌الدین، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول ، روز یکشنبه گفته بعید است تأثیر زمین‌لرزه بر تولید ناخالص داخلی به اندازه زمین‌لرزه سال ۱۹۹۹ در شمال غرب ترکیه باشد که مرکز صنعتی این کشور را لرزاند. به گفته آقای محی‌الدین سرمایه گذاری‌های بخش‌های دولتی و خصوصی در بازسازی می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی را در آینده افزایش دهد.

با این وجود، اقتصاددانان و مقامات ترکیه تخمین می زنند که این زمین لرزه باعث کاهش دو درصدی رشد اقتصادی در سال جاری خواهد شد.

امید به نجات گرفتارشدگان کم‌رنگ‌تر می‌شود

امدادگران در ترکیه روز دوشنبه، یک هفته پس از وقوع زلزله، چندین نفر را زنده از زیر آوار بیرون آوردند، اما امیدها برای دیگر بازماندگان کم‌رنگ‌تر می‌شود و اندوه و غم بازماندگان جای خود را به خشم و انتقاد از عملکرد دولت می‌دهد.

روز گذشته یک نوجوان ۱۳ ساله پس از گذراندن ۱۸۲ ساعت زیر آوار ساختمان فروریخته در استان هاتای در جنوب ترکیه، زنده بیرون کشیده شد. به گفته مقامات او تنها کسی نبود که از زیر آوار زنده بیرون آمده است و یک دختر جوان به نام میرای در شهر آدی‌یامان در جنوب شرقی ترکیه نیز یکی دیگر از کسانی بود که روز گذشته از زیر آوار زنده بیرون آورده شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده روز گذشته حداقل دو کودک و سه بزرگسال دیگر نیز نجات یافته‌اند.

در شهر ویران شده حلب سوریه اما، مارتین گریفیتس، مسئول امداد سازمان ملل متحد، گفته است که عملیات نجات «به پایان می‌رسد» و حالا دیگر تمرکزشان روی سرپناه، غذا و مدرسه برای مردم زلزله‌زده خواهد بود. مقامات رسمی اواخر روز دوشنبه گفتند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه موافقت کرد که کمک‌های سازمان ملل متحد از ترکیه به این کشور جنگ‌زده ارسال و وارد شود

غم به خشم تبدیل می‌شود

برخی از مناطق زلزله‌زده همچنان بدون برق، آب یا توالت هستند همین امر موجب شده کسانی که جان سالم به در برده‌اند در معرض خطر برخی بیماری‌ها از جمله وبا قرار بگیرند. پس لرزه‌ها نیز مشکل دائمی هستند و مانع تلاش‌های امدادگران می‌شوند.

پس از هفت روز انتظار، شوک و ناباوری به آرامی به خشم تبدیل می‌شود که بسیاری آن را واکنشی به آشفتگی در امدادرسانی در این مناطق می‌دانند.

اپوزیسیون این کشور از عملکرد دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به زلزله انتقاد کرده و استدلال می‌کنند که او نتوانسته است کشور را برای این فاجعه اجتناب ناپذیر آماده کند. دولت در پاسخ می‌گوید آمادگی برای فاجعه‌ای به این بزرگی به هیچ وجه ممکن نبوده است. 

ترکیه قرار است تابستان امسال انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار کند و تاثیر زلزله‌اخیر بر این انتخابات بزرگترین چالش اردوغان در دو دهه قدرت خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه ترکیه؛ جنازه‌های بی‌هویت ظرف ۵ روز مطابق با شریعت اسلام دفن می‌شوند

زمین‌لرزه ترکیه و سوریه جزء ده زلزله مرگبار قرن ۲۱؛ شمار جانباختگان از ۱۲ هزار نفر گذشت

بازداشت زوج عراقی در آلمان به ظن عضویت در داعش و نسل‌کشی ایزدی‌ها