انفجار در کویته یک کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت

 مراسم خاکسپاری یکی از افسران پلیس قربانی بمب‌گذاری انتحاری روز دوشنبه در پیشاور پاکستان. عکس به تاریخ دوم فوریه ۲۰۲۳.
مراسم خاکسپاری یکی از افسران پلیس قربانی بمب‌گذاری انتحاری روز دوشنبه در پیشاور پاکستان. عکس به تاریخ دوم فوریه ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته یکی از افسران پلیس محلی، این بمب‌گذاری در نزدیکی ایست بازرسی موسی خان در کویته، مرکز استان بلوچستان رخ داد. انفجار این بمب در حالی صورت گرفت که کمتر از یک هفته پیش نیز در جریان یک عملیات انتحاری ۱۰۱ نفر در مسجدی در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان کشته شدند.

آگهی

انفجار بمب در نزدیکی خودروی حامل نیروهای شبه نظامی پاکستان در جنوب غربی استان بلوچستان ۱۲ کشته و زخمی برجای گذاشت. این دومین بمب‌گذاری مرگبار در ظرف کمتر از یک هفته در این کشور است.

پلیس و مقامات امنیتی پاکستان روز دوشنبه با اعلام این خبر گفتند که در این حادثه، یک سرباز کشته و ۱۱ نفر نیز که بیشترشان غیرنظامی بودند زخمی شدند. به گفته یکی از افسران پلیس محلی، این بمب‌گذاری در نزدیکی ایست بازرسی موسی خان در کویته مرکز استان بلوچستان رخ داد.

ردپای گروه طالبان پاکستان در بمب‌گذاری‌های اخیر

اندکی پس از وقوع این انفجار روز یکشنبه پنجم فوریه ۲۰۲۳، گروه طالبان پاکستانی مسئولیت آن را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله توسط یک بمب‌گذار انتحاری انجام شده است. پلیس و مقامات امنیتی پاکستان هنوز انتحاری بودن آن را تایید نکرده‌اند.

انفجار این بمب در حالی صورت گرفت که کمتر از یک هفته پیش نیز در جریان یک عملیات انتحاری ۱۰۱ نفر در مسجدی در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان کشته شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات پاکستانی گروه تحریک طالبان پاکستان را که گفته می‌شود در کشور همسایه یعنی افغانستان اقامت دارند را مسئول سازماندهی بمب‌گذاری پیشاور می‌دانند. هرچند تحریک طالبان پاکستان همچنان مسئولیت حمله پیشاور را بر عهده نگرفته است. 

این گروه شبه نظامی با اعلام یک‌طرفه پایان آتش‌بس با دولت مرکزی اسلام‌آباد، حملات خود را از ماه نوامبر گذشته افزایش داده است.

چاره‌اندیشی سیاسی در داخل و رایزنی خارجی با کشورهای همسایه

بمب‌گذاری پیشاور، شهباز شریف نخست وزیری پاکستان را بر آن داشت تا روز پنجشنبه آتی نشستی متشکل از سیاستمداران اپوزیسیون و متحدانش تشکیل دهد تا درباره چگونگی واکنش به افزایش اینگونه خشونت‌ها چاره‌اندیشی شود. گفته می‌شود عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

همچنین فیصل کریم کندی مشاور ویژه نخست وزیری پاکستان روز شنبه گفته بود که هیات‌هایی را به تهران و کابل اعزام خواهند کرد تا «از آن‌ها بخواهند که اطمینان حاصل کنند که تروریست‌ها از خاکشان علیه پاکستان استفاده نمی کنند.»

دو روز پس از انفجار هفته پیش در پیشاور، امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در واکنش به اظهارات مقامات اسلام‌آباد مبنی بر اینکه گروه مسلحِ «تحریک طالبان پاکستان» در خاک افغانستان پناه گرفته‌اند گفت «برف بام خانه خود را بر بام دیگران نیندازید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی چندین کشته برجای گذاشت

شمار کشته‌شدگان زمین لرزه‌های ترکیه و سوریه به بیش از ۳ هزار نفر رسید

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت