افزایش نرخ بهره در منطقه یورو؛ لاگارد: کار ما تمام نشده است

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تورم در منطقه یورو پس از آن که در اکتبر گذشته با ثبت نرخ ۱۰.۶ درصدی به اوج رسید، تحت تاثیر سیاست‌ انقباض پولی بانک مرکزی اروپا سیر نزولی به خود گرفت و پس از سه ماه نزول پیاپی در ژانویه به ۸.۵ درصد رسید.

آگهی

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه با هدف کاهش بیشتر نرخ تورم در منطقه یورو، نرخ بهره پایه را همچون دسامبر گذشته نیم واحد درصد دیگر افزایش داد. 

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نه تنها به وعده خود مبنی بر افزایش ۰.۵ واحد درصدی در فوریه عمل کرد بلکه بر لزوم افزایش نرخ بهره در ماه مارس نیز تاکید کرد.  خانم لاگارد در کنفراس خبری بعدازظهر پنجشنبه در مواجهه با پرسشی در مورد موعد پایان سیاست انقباضی بانک مرکزی اروپا گفت: «ما هنوز راه زیادی در پیش داریم.»

بدین ترتیب، سه نرخ بهره پایه در منطقه یورو در دامنه ۲.۵ تا ۳.۲۵ درصد قرار گرفت که بالاترین سطح از ۲۰۰۸ تا کنون محسوب می‌شود. 

 نرخ بهره پایه و مبنا بیشتر به معنای نرخ سودی است که بانک مرکزی به سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد خود پرداخت می‌کند. دومین و سومین نرخ پایه‌ای بهره که بانک‌های مرکزی اروپا تعیین می‌کند، نرخ‌های بهره‌ای است که بانک‌ها در صورت وام گرفتن از بانک مرکزی باید پرداخت کنند. تفاوت این دو نرخ در مدت زمان دریافت و پرداخت وام از سوی بانک‌هاست؛ این که این استقراض یک روزه باشد یا یک هفته‌ای.

تورم در منطقه یورو پس از آن که در اکتبر گذشته با ثبت نرخ ۱۰.۶ درصدی به اوج رسید، تحت تاثیر سیاست‌ انقباض پولی بانک مرکزی اروپا سیر نزولی به خود گرفت و پس از سه ماه نزول پیاپی در ژانویه به ۸.۵ درصد رسید ولی هنوز با نرخ هدف ۲ درصدی بانک مرکزی که برای میان‌مدت تعیین شده، فاصله محسوسی دارد.

بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، افزایش نرخ بهره و نزولی شدن نرخ تورم، اقتصاد منطقه یورو را وارد دوره رکود نکرده است. به طوری که تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه یورو در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، به پیشرفت خود ادامه داد و مطابق آمار رسمی روز سه‌شنبه یورواستات به ۰.۱ درصد رسید.

رشد اقتصادی منطقه یورو در دوازده‌ماهه سال ۲۰۲۲ هم به ۳.۵ درصد رسید که بالاتر از چین (۳ درصد) و ایالات متحده (۲.۱ درصد) و نیز پیش‌بینی ۳.۲ درصدی کمیسیون اروپا در نوامبر گذشته بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیش از اعلام روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی بریتانیا نیز نرخ بهره پایه را ۰.۵ واحد درصد افزایش داد و به ۴ درصد رساند که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود. البته نرخ تورم در بریتانیا همچنان دو رقمی باقیمانده و اقتصاد این کشور مطابق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال جاری میلادی با رشد منفی اقتصاد مواجه خواهد بود، در حالی که برآورد این نهاد مالی بین‌المللی نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو را ۰.۷ درصد نشان می‌دهد. 

نرخ بهره پایه در آمریکا نیز از سوی بانک مرکزی این کشور ( فدرال رزرو) بین ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد تعیین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برندگان و بازندگان تصمیم تازه بانک مرکزی آمریکا چه کسانی هستند؟

چشم‌انداز سقوط «سیلیکون ولی»؛ چگونه یک بانک ۴۸ ساعته ورشکست شد؟

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟