کدام کشورهای اروپایی سخت‌ترین قوانین ضد اعتصاب را دارند؟

اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در فرانسه به دعوت اتحادیه‌های صنفی
اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در فرانسه به دعوت اتحادیه‌های صنفی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فرانسه برای تضمین خدمات حداقلی به شهروندان در صدد اصلاح قوانین مرتبط با اعتصاب است و در نظر دارد در این خصوص از «الگوی ایتالیایی» پیروی کند.

آگهی

بیش از یک میلیون معترض به طرح اصلاح قانون بازنشستگی در سراسر فرانسه روز سه‌شنبه بار دیگر به خیابان آمدند تا با صدای بلند مخالفت خود را با تغییرات مد نظر دولت امانوئل ماکرون اعلام کنند.

دومین روز بسیج همگانی مشاغل و حرف در اعتراض به طرح اصلاحی دولت علاوه بر آنکه صدها هزار نفر را در شهرهای مختلف به خیابان‌ها کشاند بلکه بسیاری ازبخش‌های خدماتی از جمله حمل و نقل، آموزش و انرژی را نیز به حالت نیمه تعطیل درآورد.

اتحادیه‌های صنفی کارگری و سندیکاهای حرفه‌ای مشاغل برای دومین بار در این ماه فراخوان دادند تا معترضان از معلمان مدارس گرفته تا کارکنان بخش‌های حمل و نقل شهری و کارگران راه‌آهن اعتصاب گسترده‌ای را علیه برنامه‌های دولت برای افزایش سن بازنشستگی در سراسر کشور برپا کنند.

دولت امانوئل ماکرون با وجود تداوم اعتراض‌ها و به تنش و درگیری کشیده شدن تظاهرات خیابانی در برخی شهرها همچنان در پیش‌برد اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده بازنشستگی طبق طرح ارائه شده مصمم و ثابت قدم است.

گستردگی اعتصاب‌ها در روز سه‌شنبه به نحوی بود که در شبکه‌های ریلی، از هر سه قطار سریع السیر تنها یک قطار به فعالیت معمول خود ادامه داد.

این مسئله سبب شد تا وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام کند که دولت در صدد اصلاح قوانین مرتبط با اعتصاب است و در نظر دارد در این خصوص از «الگوی ایتالیایی» پیروی کند.

الگوی اعتصاب ایتالیایی به چه معنا است؟

بر اساس قوانین مرتبط با اعتصاب در ایتالیا، کارگران راه‌آهن مجاز نیستد که در ایام تعطیلاتی چون کریسمس، عید پاک و همچنین در طول ماه اوت که اغلب شهروندان به تعطیلات می‌روند دست به اعتصاب بزنند.

اقدامات مطالبه‌گرانه صنفی در بخش راه‌آهن همچنین در ایتالیا برای ایامی که انتخابات در این کشور برپا می شود مجاز نمی‌باشد.

اتحادیه‌ها باید زمینه ارائه حداقل سطح خدمات حمل و نقل را برای شهروندان فراهم کنند، به این معنی که برخی از کارگران باید در طول اعتصاب به کار خود ادامه دهند تا بخشی از شبکه حمل و نقل ریلی به فعالیت ادامه دهد.

این دستورالعمل همچنین شامل دیگر صنوف و مشاغل از جمله پزشکان، وکلا و حتی رانندگان تاکسی نیز می‌شود.

از سوی دیگر رهبران اتحادیه‌های صنفی ملزم هستند دست کم ۱۰ روز پیش از آغاز اعتصاب زمان آن را مشخص کنند در حالیکه در فرانسه تنها پنج روز قبل باید دولت و مسئولان بخش‌های شهری را در جریان اعتصاب قرار داد.

قوانین اعتصاب در سایر کشورهای اروپایی چگونه است و مسئولان کشورهای دیگر چطور از شهروندان در برابر تبعات منفی اعتصاب حفاظت می‌کنند؟

پرتغال

در پرتغال نیز قانون مشابهی با ایتالیا وجود دارد که حداقل خدمات را در بخش‌های ضروری از جمله حمل و نقل در زمان برپایی اعتصاب‌ها تضمین می‌کند. دولت مجاز است از کارکنان و کارگران بخش‌ حمل و نقل ریلی بخواهد که تضمین دهند تا دست کم ۲۵ درصد قطارها در طول اعتصاب به فعالیت خود ادامه دهند.

اسپانیا

در اسپانیا نیز ارائه حداقل خدمات در زمان برپایی اعتصاب‌های سراسری تضمین شده اما قوانین این بخش کمی سخت‌گیرانه‌تر از ایتالیا است.‌ به موجب این قوانین، دست کم یک قطار برنامه ریزی شده برای طی مسافت طولانی در روز باید فعال باشد و بیش از ۶۰ درصد قطارهای منطقه‌ای ممکن است ملزم به حرکت در زمان اعتصاب شوند.

اتریش و آلمان

در اتریش و آلمان، کارمندان بخش‌های دولتی حق اعتصاب ندارند زیرا خدمات آنها ضروری و مهم تلقی می شود. در آلمان اما کارکنان بخش‌های دولتی تنها ۳۰ درصد از پرسنل خدمات عمومی را تشکیل می دهند. بدین معنی که مابقی کارکنان و کارگران متعلق به این بخش زیر نظر شرکت‌های خصوصی فعالیت ‌می‌کنند و این امکان برای برخی از آنها به منظور دست زدن به اعتصاب فراهم است.

بریتانیا

این فقط فرانسه نیست که تلاش دارد برای حفظ خدمات حداقلی در طول برپایی اعتصاب‌های سراسری از قوانین ایتالیا پیروی کند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در حال بررسی لایحه‌ای است که حداقل خدمات را در حمل‌ونقل و خدمات اضطراری در طول اعتصاب‌ها و اعتراض‌های صنفی تضمین کند.

مجارستان

دولت مجارستان نیز بر اجرای قانون ارائه حداقل خدمات در طول اعتصاب‌ها در این کشور نظارت دارد، به این معنی که برخی از کارکنان بخش‌های دولتی در صورت خودداری از کار ممکن است اخراج شوند.

منتقدان می‌گویند این قوانین اثربخشی اعتصاب ها را در این کشور تضعیف کرده است.

آگهی

تلاش‌های بوداپست برای افزایش میزان کاری که معلمان باید در طول اعتصاب‌ها انجام دهند زمینه برپایی اعتراض‌های گسترده‌ای را در سال جاری فراهم کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از دو هزار پرواز در پی اعتصاب در فرودگاه‌های آلمان لغو شدند

ادامه اعتصاب رفتگران در اسکاتلند؛ خیابان‌ها از زباله پوشیده شدند

تبعات حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل؛ اروپا نگران چیست؟