آژانس مرزبانی اروپا ۱۰۰ میلیون یورو برای بازگرداندن مهاجران هزینه می‌کند

آژانس مرزبانی اروپا فرانتکس
آژانس مرزبانی اروپا فرانتکس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا موسوم به «فرونتکس» روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) اعلام کرد که امسال حدود ۱۰۰ میلیون یورو برای بازگرداندن پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد خاک اتحادیه اروپا شده‌ و یا پرونده پناهندگی‌شان رد شده است، هزینه خواهد کرد.

آگهی

آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا موسوم به «فرونتکس» روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) اعلام کرد که امسال حدود ۱۰۰ میلیون یورو برای بازگرداندن پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد خاک اتحادیه اروپا شده‌ و یا پرونده پناهندگی‌شان رد شده است، هزینه خواهد کرد.

اوکو سرکانو، معاون مدیر این نهاد، به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ما در سال ۲۰۲۳ در مرحله‌ای هستیم که حدود ۱۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های مربوط به بازگرداندن مهاجران هزینه خواهیم کرد. از این جهت مطمئناً شاهد افزایش بسیار چشمگیر در تعداد عملیات بازگرداندن مهاجران خواهیم بود و امیدواریم شمار افرادی که بازگردانده می‌شوند نیز بالاتر رود.»

این آژانس در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ هزار و سیصد نفر را بازگردانده بود. آقای سرکانو گفت که این رقم در سال گذشته افزایش یافته است. وی همچنین اضافه کرد که فرونتکس قصد دارد عملیات ضد قاچاق را در بنادری مانند روتردام هلند آغاز کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال‌هاست برای بازگرداندن افرادی که می‌گویند حق اقامت ندارند، تلاش می‌کنند. بحث‌های مربوط به سیاست‌گذاری و راه‌حل‌های پیشنهادی سال‌هاست که در کمیسیون اروپا جریان داشته است.

ماریا مالمر استنرگارد، وزیر مهاجرت سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا باید از همه سیاست‌ها، وسائل و ابزارهای موجود از جمله توسعه تجارت و اعطای ویزا به عنوان اهرمی برای افزایش اثربخشی سیاست بازگردانی اتحادیه استفاده کند.»

او هفته گذشته و در بحبوحه برنامه‌های بیشتر برای تعلیق روادید برای شهروندان کشورهایی که اتباع خود را پس نمی‌گیرند، اظهارات مشابهی را پس از نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا بیان کرده بود. این تعلیق در قالب ماده ۲۵ قانون ویزای اتحادیه اروپا آمده است و پیش از این علیه گامبیا اجرایی شده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید که از ۳۳۰ هزار عبور غیرمجاز مرزی که در سال گذشته ثبت و گزارش شده، بیش از یک سوم از طریق بالکان غربی بوده است.

در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیون نفر در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی دادند که به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا حدود ۶۰ درصد جواب منفی خواهند گرفت.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفت: «ما تعداد بسیار زیادی از مراکشی‌ها، مصری‌ها، تونسی‌ها، بنگلادشی‌ها، پاکستانی‌ها، ترک‌ها، کوبایی‌ها و هندی‌ها را دیده‌ایم و البته بازگردانی مؤثر در اینجا بسیار مهم است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا، می‌گوید تنها ۲۴ درصد از ۳۴۲ هزار و ۱۰۰ نفری که در سال ۲۰۲۱ دستور اخراج آن‌ها داده شده است به کشور خودشان بازگردانده شده‌اند.

قرار است موضوع بازگرداندن مهاجران غیرقانونی در نشست ویژه شورای اروپا که در اوایل فوریه برگزار خواهد شد، به بحث گذاشته شود. در این جلسه پیش‌‌نویس سندی از خط مشی اتحادیه اروپا درباره مسئله مهاجرت، شامل اتصال کشورهای عضو به یک شبکه فناوری اطلاعات دیجیتال، بررسی خواهد شد.

اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر فشارهایی را بر کشورهای خارجی برای پذیرش اتباع خود اعمال کرده است. با این حال برخی از کشورها به ویژه در قاره آفریقا منتقد سیاست جاری اروپا هستند و می‌گویند به جای ارائه کارت‌های مسافرتی به مهاجران به جای مدارک اقامتی، اتحادیه اروپا باید مسیرهای قانونی را برای کار و تحصیل توسعه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض حقوق پناهجویان در اروپا؛ مقامات اروپا استعفای رئیس آژانس مرزبانی را پذیرفتند

فرانتکس زیر بار انتقاد؛ تحقیق و تفحص از عملکرد مرزبانی اتحادیه اروپا کلید خورد

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد