فرانتکس زیر بار انتقاد؛ تحقیق و تفحص از عملکرد مرزبانی اتحادیه اروپا کلید خورد

عملیات نجات پناهجویان سانحه دیده در دریای مدیترانه
عملیات نجات پناهجویان سانحه دیده در دریای مدیترانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا(Frontex) نهادی که تبلور تلاش جمعی ۲۷ کشور عضو اتحادیه برای مراقبت از مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده، این روزها از یک سو به خاطر بدرفتاری با پناهجویان و از سوی دیگر به دلیل مماشات با مهاجران غیرقانونی زیر بار انتقاد قرار گرفته است.

آگهی

فرانتکس، آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا (Frontex) نهادی که تبلور تلاش جمعی ۲۷ کشور عضو اتحادیه برای مراقبت از مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده، این روزها از یک سو به خاطر بدرفتاری با پناهجویان و از سوی دیگر به دلیل مماشات با مهاجران غیرقانونی زیر بار انتقاد قرار گرفته است.

پارلمان اروپا بنا بر ادعای برخی نهادهای حقوق بشری فرانتکس را به نقض حقوق اساسی مهاجران از جمله بدرفتاری با آنها متهم کرده و خواستار استعفای فابریس لجری، مدیرعامل فرانتکس شده است. افزون بر این پارلمان اروپا با تشکیل یک گروه تحقیق و تفحص، بررسی و نظارت بر عملکرد این آژانس را آغاز کرده است.

با این وجود، قانونگذاران و دیپلمات‌های مخالف گسترش ابعاد مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا معتقدند که توان فرانتکس برای مقابله با روند فزاینده مهاجرت غیرقانونی و پناهندگی به اتحادیه بسیار پایین بوده است و همین امر موجب شده تا این آژانس در ایفای مسئولیت خود دچار کم‌کاری و گاه مماشات با مهاجران غیرقانونی شود. بر همین اساس، تلاش شده تا بودجه این آژانس افزایش قابل توجهی پیدا کند.

در حالی که در سال ۲۰۱۴، یک سال پیش از آن که بحران مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا به اوج خود برسد، بودجه سالانه این آژانس در حدود ۱۰۰ میلیون یورو بود، بودجه آن طی ۷ سال به ۵.۶ میلیارد یورو و شمار نیروهای آن به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

اما به اعتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا همزمان با افزایش توان و وظایف فرانتکس برای کنترل مرزهای اتحادیه اروپا به ویژه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نیاز به نظارت بر عملکرد این آژانس نیز بیش از پیش افزایش یافته است.

در حال حاضر، این آژانس تحت نظارتِ هیات مدیره‌ای متشکل از وزارت کشور، پلیس و مرزبانی کشورهای عضو اتحادیه قرار دارد که این هیات مدیره در عین حال برنامه کاری و عملیاتی آن را نیز تنظیم می‌کند. کمیسیون اروپا نیز با هدف نظارت بر رعایت قوانین اتحادیه اروپا توسط این آژانس، تنها دو کرسی از ۲۸ کرسی هیات مدیره آن را در اختیار دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین عدم اجماع کشورهای عضو اتحادیه در مورد نحوه مدیریت بحران مهاجرت، عملکرد فرانتکس را به دلیل تعاریف قانونی نامشخص، دستورالعمل‌های نامشخص و تضاد منافع موجود میان کشورهای ساحلی و داخلی اتحادیه اروپا به مجموعه‌ای پیچیده بدل کرده است. در چنین شرایطی قانونگذاران اتحادیه اروپا امیدوارند که گروه تحقیق و تفحص پارلمان بتواند زمینه یک تغییر جدی در ساختار، عملکرد و رویه‌های قانونی این آژانس را فراهم کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس مرزبانی اروپا ۱۰۰ میلیون یورو برای بازگرداندن مهاجران هزینه می‌کند

نظر شهروندان سوئیسی درباره مرزبانی اروپایی، نتفلیکس و اهدا عضو چه بود؟

یونان بیش از ۱۴۰۰ پناهجو را به ترکیه بازمی‌گرداند