نظر شهروندان سوئیسی درباره مرزبانی اروپایی، نتفلیکس و اهدا عضو چه بود؟

همه‌پرسی در سوئیس
همه‌پرسی در سوئیس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی به پیمان شنگن پیوسته که طبق آن حق جابجایی آزادانه افراد به‌رسمیت شناخته شده است. مخالفت سوئیسی‌ها در این همه‌پرسی با مشارکت برن در تامین بودجه فرانتکس می‌توانست تعبیر دیگری هم داشته باشد: اینکه آن‌ها با عضویت کشورشان در منطقه شنگن هم مخالفند.

آگهی

بیش از دو سوم شهروندان سوئیس موافق افزایش بودجه آژانس حفاظت از مرزهای اروپا هستند. سهم اعضا در تامین بودجه این آژانس موسوم به «فرونتکس» (Frontex ) متناسب با تولید سرانه داخلی است و سهم سوئیس از ۲۳ میلیون یورو فعلی در سال ۲۰۲۷ تا نزدیک ۶۰ میلیون یورو بالا می‌رود.

قرار است ۱۰ هزار مامور دائمی طبق اصلاحات این آژانس از سال ۲۰۲۷ حفاظت از مرزهای خاکی و آبی اروپا را تشدید کنند. در حال حاضر این نهاد اروپایی تنها ۱۵۰۰ نیرو دارد.

مخالفان مشارکت سوئیس در این برنامه با محکوم کردن سیاست‌های مهاجرتی حال حاضر فرانتکس می‌گویند باید صورتحساب عملیات‌های بشردوستانه نجات مهاجرین از این میزان کسر شود. در ماه آوریل گذشته رئیس فرانتکس بعد از رسانه‌ای شدن گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر مهاجران از مقام خود کناره‌گیری کرد.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی به پیمان شنگن پیوسته که طبق آن حق جابجایی آزادانه افراد به‌رسمیت شناخته شده است.

مخالفت سوئیسی‌ها در این همه‌پرسی با مشارکت برن در تامین بودجه فرانتکس می‌توانست تعبیر دیگری هم داشته باشد: اینکه آن‌ها با عضویت کشورشان در منطقه شنگن هم مخالفند.

اصلاح قانون اهدای عضو

یکی دیگر از موارد این رفراندوم مربوط به اصلاح قانون اهدای عضو بود. اکثریت شهروندان این کشور با رای دادن به این تغییر، زمینه افزایش اعضای اهدایی در این کشور را فراهم کردند. سوئیسی‌ها با انتخاب گزینه «رضایت مفروض»، مخالفت یک نفر با اهدای اعضایش پس از مرگ را منوط به اعلام وی در زمان حیات کردند. بدین ترتیب سکوت یک فرد به‌معنای موافقت او با اهدای اعضایش در صورت مرگ است.

حدود ۶۰ درصد شهروندان سوئیس با این اصلاح موافقت کردند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ اجرایی شود. طبق رویه فعلی، افرادی که مایل به اهدای اعضای خود هستند باید در زمان حیات خود، موافقت خود را با این کار به ثبت برسانند.

نتفلیکس و شبکه‌های آمازون و دیزنی

یکی دیگر از قوانینی که سوئیسی‌ها روز یکشنبه به آن رای دادند مجبور کردن شبکه‌های تلویزیونی آنلاین مشهوردنیا نظیر نتفلیکس، آمازون و دیزنی به اختصاص دست‌کم ۴ درصد از درآمدشان به فیلم‌سازان محلی سوئیس بود.

 ۵۸ درصد شهروندان با این طرح که از راه همه‌پرسی دموکراسی مستقیم به رای گذاشته شد، موافقت کردند. بدین ترتیب سوئیس به آخرین کشور اروپایی بدل خواهد شد که تدابیری را در جهت حمایت از شبکه‌های تلویزیونی محلی و داخلی وضع می‌کند. وزیر فرهنگ سوئیس این رای را در جهت تاکید بر اهمیت فیلم‌سازی در این کشور ۸.۶ میلیونی ارزیابی کرد.

سرمایه‌گذاری گروه‌هایی نظیر نتفلیکس می‌تواند در قالب خرید برنامه‌های تولید سوئیس یا سفارش سریال و یا حتی تامین مالی آن‌ها باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حریم هوایی سوئیس به دنبال بروز «مشکل فنی» چند ساعت بسته شد

فرانتکس زیر بار انتقاد؛ تحقیق و تفحص از عملکرد مرزبانی اتحادیه اروپا کلید خورد

فرانتکس: مداخلۀ سازمانهای غیردولتی شناسایی قاچاقچیان را دشوار می کند