تشدید حملات توپخانه‌ای روسیه پس از ارسال تانک‌های غربی به اوکراین؛ کی‌یف:۱۰ غیرنظامی کشته شدند

دید به بیرون از پشت شیشه‌های شکسته پنچره یک منزل مسکونی پس از حمله راکتی روسیه به کی‌یف
دید به بیرون از پشت شیشه‌های شکسته پنچره یک منزل مسکونی پس از حمله راکتی روسیه به کی‌یف Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهرها و روستاهای واقع در شرق و جنوب اوکراین که در تیررس توپخانه ارتش روسیه قرار دارند بیشترین آسیب را از این حملات دیده‌اند.

آگهی

دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در موج تازه حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه به این کشور خبر داد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که علاوه بر کشته شدن ۱۰ غیرنظامی دست کم ۲۰ نفر دیگر در جریان این حملات زخمی شدند.

ارتش روسیه در حالی بر شدت حملات توپخانه‌ای به اوکراین افزوده که کی‌یف به تازگی از مقابله با موجی دیگر از حملات موشکی و پهپادی علیه این شهرهای این کشور خبر داده بود.

به گفته مسئولان منطقه‌ای، شهرها و روستاهای واقع در شرق و جنوب اوکراین که در تیررس توپخانه ارتش روسیه قرار دارند بیشترین آسیب را از این حملات دیده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مقامات اوکراینی، شش نفر در منطقه دونتسک، دو نفر در خرسون و دو نفر دیگر نیز در منطقه خارکیف بر اثر این حملات جان باختند.

ارتش روسیه یک روز پیش از این نیز با موشک‌ و پهپادهای خودکششی به عمق خاک اوکراین حمله کرده بود که به گفته مسئولان اوکراینی ۱۱ کشته از آن به جا ماند.

این حملات و گلوله‌باران‌ها پس از آن شدت گرفت که ایالات متحده و آلمان موافقت خود را با ارسال تانک‌های سنگین و پیشرفته ساخت کشورشان به اوکراین به منظور مقابله با تهاجم نظامی روسیه اعلام کردند.

سایر کشورهای غربی نظیر نروژ، لهستان و کانادا نیز در همین راستا تعدادی از تانک‌های مدرن خود را از انبارها بیرون کشیدند و به اوکراین ارسال کردند.

مسکو نسبت به این اقدام خشمگین شده و کشورهای غربی را به ورود به سطح جدیدی از رویارویی با روسیه متهم کرده است. سفیر روسیه در آلمان پیش‌تر تصمیم برلین برای تحویل تانک های لئوپارد۲ به اوکراین را «بسیار خطرناک» خواند و محکوم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه بار دیگر تاکید کرد: ارسال تانک‌های غربی به اوکراین وضعیت را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد، بلکه «کشورهای غرب را به سطح جدیدی از رویارویی با کشور و مردم ما می‌کشاند.»

حمله با مهمات حاوی فسفر

پاولو کریلنکو، فرماندار دونتسک مدعی است که ارتش روسیه در حملات تازه خود از مهمات حاوی فسفر با قابلیت احتراق شدید در گلوله باران روستای زوانیوکا استفاده کرده است.

این روستا در حدود ۲۰ کیلومتری شمال باخموت وقع شده که طی ماه‌های اخیر به کانون درگیری‌های شدید میان نظامیان روس و نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

فرماندار دونتسک می‌گوید که گلوله باران این منطقه همچنین به چندین ساختمان مسکونی و دو مدرسه در ووهلدار، از شهرهای مجاور آسیب رسانده است.

از سوی دیگر، سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک که در مجاورت دونتسک واقع شده، از حمله نیروهای اوکراینی به دو پایگاه روسیه خبر داده است.

بنا به ادعای این مقام نظامی تحت امر کی‌یف که از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی به صورت مستقل تایید نشده، در جریان گلوله‌باران دو پایگاه روسیه در شهرهای اشغالی «کرمینا» و «روبیژنه» ده‌ها سرباز روسی کشته و زخمی شدند.

مقامات اوکراینی همچنین اعلام کردند که نیروهای روسیه در جبهه‌های جنوبی نیز بمباران شهر نیکوپول، در آن سوی رودخانه دنیپر از طریق واحد‌های توپخانه‌ای مستقر در نیروگاه هسته‌ای تحت کنترل خود در زاپوریژیا از سر گرفتند و طی آن به ساختمان‌های مسکونی، خطوط لوله گاز، خطوط برق و یک نانوایی در این شهر آسیب وارد کردند.

تغییر زمان «استان‌های الحاقی»

روسیه همچنین در ادامه تلاش‌های چند ماهه خود برای الحاق چهار منطقه از جنوب و شرق اوکراین به خاک خود که با انتقادهای گسترده بین‌المللی همراه شده، اعلام کرد که این مناطق از این پس با مختصات زمانی منطبق با مسکو همسو خواهد بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی

مسکو هنوز کنترل کامل چهار منطقه‌ای که مدعی است بنا به نتایج همه‌پرسی برگزار شده در آن ضمیمه خاک روسیه است را در اختیار ندارد.

مقامات روسیه حدود یک ماه پس از آنکه نیروهایشان مجبور به عقب نشینی از خرسون و مناطق اطراف آن در جنوب اوکراین شدند، مدعی هستند که در حال حاضر تمام لوهانسک و نیمی از دونتسک تحت کنترل مسکو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه‌ برای سربازان روس؛ هر تانک غربی را شکار کنید ۵ میلیون روبل پاداش می‌گیرید

حملات همزمان روسیه به جنوب و شرق اوکراین،؛ درخواست ناتو از کره‌جنوبی برای ارسال تسلیحات به کی‌یف

پوتین خطاب به جانسون: «نمی‌خواهم به تو صدمه بزنم، اما با موشک فقط یک دقیقه طول می‌کشد»