موج کرونا در چین؛ ۱۳ هزار مرگ ناشی از کووید در یک هفته به ثبت رسید

بیمار مسن مبتلا به کووید در یکی از بیمارستان‌های چین
بیمار مسن مبتلا به کووید در یکی از بیمارستان‌های چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته یک کارشناس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین «موج کنونی همه‌گیری بیماری در حال حاضر حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور را آلوده کرده است.»

آگهی

مقامات بهداشتی در چین می‌گویند که نزدیک به ۱۳ هزار بیمار ظرف یک هفته گذشته به دلیل تبعات ناشی از ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید۱۹» در این کشور جان باختند.

یک مسئول ارشد بخش بهداشت و سلامت در چین ضمن اشاره به شمار بسیار بالای افراد آلوده به ویروس عامل بیماری کووید۱۹، تعداد موارد مرگ ناشی از این بیماری را طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ ژانویه نزدیک به ۱۳ هزار اعلام کرد و یادآور شد که این افراد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طی مدت یاد شده ۶۸۱ نفر به دلیل نارسایی تنفسی ناشی از کووید و نزدیک به ۱۲ هزار نفر نیز به دلیل همراهی ویروس کووید-۱۹ با دیگر بیماری‌های زمینه‌ای در بیمارستان جان باخته‌اند.

این داده‌های آماری آنگونه که فرانس‌پس در گزارش خود آورده شامل آن دسته از بیماران احتمالی مبتلا به کووید۱۹ که در منازل خود جان باخته‌اند نمی‌شود.

چین در اواسط ماه جاری، بیش از یک ماه پس از لغو محدودیت‌های بهداشتی وضع شده در قالب سیاست «کووید صفر» از ثبت حدود ۶۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از کووید که بین ۸ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳ در مراکز پزشکی این کشور ثبت شده بودند، خبر داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این آمار با توجه به کاهش کنترل‌ها و محدودیت‌های بهداشتی واقعی نیست و شمار قربانیان بیش‌تر از رقم اعلام شده است.

یک شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های پزشکی در برتیانیا پیش‌بینی کرده است که شمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید در چین به مناسبت تعطیلات سال نو چینی به حدود ۳۶ هزار نفر افزایش پیدا کند.

بر اساس ارزیابی به عمل آمده از سوی این موسسه بریتانیایی، همچنین بیش از ۶۰۰ هزار نفر در چین از زمان لغو محدودیت‌های عمده بهداشتی در دسامبر گذشته تاکنون بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌‌اند.

ده‌ها میلیون نفر از شهروندان چینی طی روزهای اخیر به سراسر کشور سفر کرده‌اند تا جشن‌های سال نو را در کنار نزدیکان و خانواده‌های خود سپری کنند؛ مساله‌ای که بر نگرانی‌ها نسبت به جهش چشمگیر احتمالی موارد ابتلا به بیماری در این کشور افزوده است.

مقامات حمل و نقل چین پیش بینی کرده‌اند که بیش از دو میلیارد سفر از زمان شروع تعطیلات سال نو تا روزهای انتهایی ماه ژانویه در سراسر این کشور انجام شود.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه نسبت به گسترش ویروس عامل بیماری کرونا به مناطق روستایی که اغلب فاقد دارو و امکانات مناسب پزشکی هستند، ابراز نگرانی کرد.

یک کارشناس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین ضمن اشاره به احتمال زیاد مساعد شدن زمینه انتقال بیماری در پی جا به جایی شهروندان در طول تعطیلات تاکید کرد که «موج کنونی همه‌گیری بیماری در حال حاضر حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور را آلوده کرده است.»

یک مقام کمیسیون ملی بهداشت چین روز پنجشنبه گفته بود که این کشور اوج پذیرش بیماران کووید را در کلینیک‌های تخصصی و بخش‌های اورژانس پشت سر گذاشته است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج کرونا و هجوم چینی‌ها به داروخانه‌های ژاپن؛ توکیو فروش داروهای ضد تب را محدود می‌کند

موج مرگ‌ سلبریتی‌ها در چین به نگرانی از همه‌گیری کرونا دامن زد

واکنش چین به طرح منع فعالیت تیک‌تاک در آمریکا: منطق واشنگتن منطق راهزنان است