بسته غذایی ضد تورمی فرانسه؛ دولت قیمت ۲۰ کالا را کاهش می‌دهد

بازار سرپوشیده موادغذایی در پاریس
بازار سرپوشیده موادغذایی در پاریس Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای کمک به فرانسویان در خرید روزانه خود دولت فرانسه قیمت ۲۰ کالای اساسی را تا حد ممکن پایین خواهد آورد. با پیش‌بینی افزایش قیمت مواد غذایی در ابتدای سال ۲۰۲۳، دولت از توزیع‌کنندگان بزرگ مواد غذایی خواسته است تا با انتخاب ۲۰ کالا، آنها را با قیمتی بسیار پایین عرضه کنند.

آگهی

دولت فرانسه برای کمک به مردم این کشور در تامین خرید روزانه خود،  قیمت ۲۰ کالای اساسی را تا حد ممکن پایین خواهد آورد. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود قیمت اقلام غذایی در ابتدای سال ۲۰۲۳ بالا بروند؛ اولیویا گِرِگوار، نماینده وزیر اقتصاد در امور مصرف‌کنندگان از توزیع‌کنندگان بزرگ مواد‌غذایی خواسته است تا با انتخاب ۲۰ کالا، آنها را با قیمتی بسیار پایین عرضه کنند.

توزیع‌کنندگان باید محصولاتی از ۲۰ گروه متفاوت ازجمله محصولات بهداشتی کودک و بزرگسال، محصولات تازه، لبنیات و ماکارونی را به‌اندازه کافی برای رفع نیازهای ضروری خانواده‌ها با تضمین پایین‌ترین قیمت تأمین کنند.

در ابتدا قرار بود تا فروشگاه‌های بزرگ ملزم به فروش محصولات به قیمت تمام‌شده‌ی آنها شوند، تصمیمی که از نظر قانونی قابل انجام نیست. این تصمیم الهام گرفته از سیاستی است که پیش‌تر در یونان انجام شده است. قیمت مواد غذایی در این کشور، چندهفته‌ای است که کاهش‌یافته است و مصرف‌کنندگان وب‌سایتی برای نظارت بر متوسط قیمت یک سبد غذایی از هر فروشگاه را در اختیار دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با اینکه دولت فرانسه از زمان شروع تورم تصاعدی کمک‌های متعددی را به خانوارها برای جبران هزینه‌های انرژی ارائه کرده است، اما یکی از مقامات بلندپایه در منطقه‌ی بِرسی اعلام کرد که «هیچ تصمیمی برای کمک به فرانسوی‌ها در جهت پرکردن سبد خریدشان اتخاذ نشده است. این امتیاز نشانه‌ای مثبت از سوی دولت خواهد بود، به‌خصوص که کمک‌هزینهٔ مواد غذایی، با وجود وعده انتخاباتی امانوئل ماکرون، هرگز تحقق پیدا نکرده است.» ایده کمک‌هزینه غذایی قرار بود تا بیشتر به جوانان ۱۶ تا ۲۵ سال با درآمد پایین و همچنین خانواده‌های کم‌درآمد با فرزندان تحت تکفل تعلق یابد که به دلیل پیچیدگی‌های آن به‌ویژه برای خرید محصولات ساخت فرانسه کنار گذاشته شد.

کاهش مصرف مواد غذایی و موانع دولت برای تصویب این لایحه

این وزارتخانه در نظر دارد تا برای متقاعدکردن برندهای بزرگ به دنبال کردن این طرح پیشنهادی بر خطر عدم مصرف مواد غذایی تاکید کند. یک متخصص در این زمینه هشدار داد که «ماه ژانويه ماه خطرات است، چرا که پس از تعطيلات، مصرف‌کنندگان خریدهای خود را كاهش می‌دهند. در حال حاضر مصرف پایین گوشت، محصولات لبنی یا میوه و سبزیجات کاملاً نگران‌کننده است. این در حالی است که توزیع‌کنندگان همواره علاقه به حفظ مصرف دارند.»

نماینده منطقه بِرسی در حالی به تاکید بر این اهرم‌ها در جهت متقاعدکردن توزیع‌کنندگان بزرگ می‌پردازد که به‌زودی مانعی در مقابل خود خواهد دید. از روز دوشنبه ۱۶ ژانویه طرحی از سوی فردیک دِکروزای نماینده مجلس تحت عنوان «تامین عرضه به فرانسوی‌ها در محصولات پرمصرف» ارائه خواهد شد. طرحی که متهم به حمایت از منافع گروه‌های بزرگ کشاورزی در حوزه مواد غذایی است. طبق این طرح تخفیف بر روی مواد غذایی تا ۳۴ درصد محدود و از قیمت‌های بسیار پایین جلوگیری می‌کند.

میشل ادوراد لوکرک طرح سبد غذایی را ایده بسیار خوبی می‌داند که نخستین‌بار در ماه مارس توسط اولیویه گرگوار مطرح شده است، اما از نظر وی «قیمت توزیع به‌صورت متوسط از ماه مارس ۱۵٪ افزایش‌یافته است و با این قانون مزیت تخفیف‌های بزرگ بر روی محصولات را از دست می‌دهیم و تنها ۱۰ درصد آن حفظ خواهد شد.» او هشدار می‌دهد که هیچ توزیع‌کننده‌ای نمی‌تواند متعهد شود که به این سبد غذایی محصولات با قیمت‌ پایین را اضافه کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنفدراسیون عمومی کار فرانسه تهدید به «قطع برق» میلیاردرها و نمایندگان پارلمان کرد

دیدار تمیم بن حمد با ماکرون در پاریس؛ قطر ۱۰ میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری می‌کند

چرا کار زنان فرانسوی از روز دوشنبه تا پایان سال در عمل رایگان محسوب می‌شود؟