رقابت فضایی در سرزمین اصلی اروپا؛ سوئد نخستین سایت پرتاب ماهواره را افتتاح کرد

مراسم افتتاحیه ایستگاه پرتاب ماهواره به فضا در کشور سوئد به تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳
مراسم افتتاحیه ایستگاه پرتاب ماهواره به فضا در کشور سوئد به تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیندپرس
Copyright آسوشیندپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوئد امروز جمعه ۱۳ ژانویه اولین سایت پرتاب ماهواره خود را در یکی از شمالی‌ترین نقاط این کشور افتتاح کرد. در کورس رقابتی بین کشورهای اروپایی، نروژ،پرتغال، اسپانیا و بریتانیا نیز حضور دارند تا بلکه بتوانند نام خود را به عنوان اولین کشوری ثبت کنند که از خاک خود ماهواره‌ای ر به فضا پرتاب کرده باشد.

آگهی

تنها چند روز پس از اینکه ماموریت پرتاب اولین ماهواره‌ از داخل خاک بریتانیا با شکست مواجه شد، حالا کشور سوئد وارد این رقابت شده تا بلکه بتواند نام خود را به عنوان اولین کشور اروپایی ثبت کند که توانسته ماهواره‌ای را «از داخل سرزمین اصلی اروپا» به فضا ارسال می‌کند. 

در همین راستا، سوئد امروز جمعه ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ سایت جدید پرتابی خود در ناحیه‌ای خالی از سکنه در یکی از شمالی‌ترین نقاط  این کشور را افتتاح کرد.

در مراسم افتتاحیه اولین مجموعه پرتابی ماهواره در سرزمین اصلی اروپا، کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد، اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا، و اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد حضور داشتند.

چرا کشورهای اروپایی به سایت پرتابی ماهواره در داخل خاک خود نیاز دارند؟

خانم فن در لاین در این خصوص گفت: «برای اینکه چرا باید به برنامه فضایی اروپا سرعت ببخشیم دلایل خوب زیادی را می‌توان برشمرد. اروپا در فضا جای پای خود را دارد و آن را حفظ خواهد کرد.»

این ایستگاه پرتابی در حقیقت طرح توسعه مرکز فضایی اسرانژ Esrange در ناحیه قطب شمال در خاک سوئد را شامل می‌شود که حدود ۴۰ کیلومتر از شهر «کیرونا» فاصله دارد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بالغ بر ۱۵میلیون یورو (۱۶.۳ میلیون دلار) در این سایت سرمایه‌گذاری شده است و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این سایت پرتابی، مکملی برای هاب فضایی اروپا در «گویان فرانسه» در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی فراهم شود.

علی الخصوص اینکه در گرماگرم جنگ در اوکراین، همکاری فضایی اروپا با روسیه در سایت پرتابی بایکونور در قزاقستان  محدود شده است.

کورس رقابتی بین کشورهای اروپایی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگوهای اپراتور دولتی اسرانژ گفته است که شرکت فضایی سوئد (SSC) قصد دارد اولین ماهواره خود را «در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴» از این سایت پرتاب کند.

در صورت موفقیت‌امیز بودن این عملیات، سوئد به اولین کشور در سرزمین اصلی قاره اروپا - به استثنای روسیه – بدل خواهد شد که توانسته ماهواره‌ای را از خاک خود به فضا ارسال کند.

سایر کشورهای اروپایی نیز به دنبال توسعه و ایجاد سایت‌های پرتابی خود هستند. در کورس رقابتی بین کشورهای اروپایی، نروژ، پرتغال، اسپانیا و بریتانیا نیز حضور دارند و هر یک به نحوی تلاش می‌کنند تا نام خود را به عنوان اولین کشوری ثبت کنند که از خاک خود ماهواره‌ به فضا پرتاب کرده باشد.

آسوشیتدپرس
راکت ماهواره بر بریتانیا در آشیانه‌ای در کورنوال پیش از پرتاب ناموفق در تاریخ دهم ژانویه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

بریتانیا روز سه‌شنبه دهم ژانویه ۲۰۲۳، سعی کرده بود که اولین ماهواره خود را از یک ایستگاه فضایی در کورنوال به مدار زمین بفرستند که با این عملیات با شکست مواجه شد.

این شکست پس از شکست ماموریت موشک «وگا سی» ایتالیا در اواخر دسامبر ضربه‌ای برای جاه‌طلبی‌های فضایی اروپا محسوب می‌شود.

در حال حاضر صنعت ماهواره در حال رونق است و انتظار می رود تعداد ماهواره های فعال جهان تا سال ۲۰۴۰ به عدد  ۱۰۰ هزار برسد در حالی که اکنون تنها پنج هزار ماهواره در فضا وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی، راه حلی برای مشکل بهره‌وری اروپا

ناتو هواپیماهای تجسسی آواکس‌ را در شرق اروپا به پرواز در می‌آورد

ایلان ماسک بر خلاف گفته قبلی‌اش به تامین مالی اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین ادامه خواهد داد