پیش‌بینی کاهش ۱۲ دلاری قیمت نفت؛ ارزیابی بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران به زیر ۲ درصد می‌رسد

پرچم ایران
پرچم ایران Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک جهانی بر پایه پیش‌بینی خود از کاهش قیمت نفت طی دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴میلادی، رشد اقتصادی دیگر کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و عراق را نیز نزولی پیش‌بینی کرده ولی برآورد کرده که رشد اقتصادی ترکیه افزایش پیدا می‌کند.

آگهی

بانک جهانی با انتشار گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، برآورد خود از رشد اقتصادی جهان را در مواجهه با نرخ تورم بالا، افزایش نرخ بهره، کاهش سرمایه‌گذاری و تبعات تهاجم نظامی روسیه به اوکراین کاهش داد.

بانک جهانی پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ با ۱.۳ واحد درصد کاهش نسبت به برآورد ماه ژوئن این نهاد بین‌المللی به ۱.۷ درصد برسد؛ نرخی که مطابق تاکید این نهاد می‌تواند تحت تاثیر عواملی همچون آغاز همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و رخداد یک چالش ژوئوپولتیکی جدید به زیر صفر برود و برای نخستین بار طی ۸۰ سال گذشته، جهان را در یک دهه با دو رکود اقتصادی مواجه کند.

این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را با ۰.۳ واحد درصد کاهش، ۲.۷ درصد اعلام کرد.

بر پایه گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری میلادی احتمالا به صفر می‌رسد و این نرخ در اقتصاد آمریکا هم از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد. 

بر پایه این گزارش، احتمالا رشد اقتصادی روسیه نیز همچون سال گذشته میلادی، منفی خواهد شد و اقتصاد این کشور دومین رکود اقتصادی پیاپی را تجربه خواهد کرد. رشد اقتصادی چین نیز با وجود ثبت برآورد ۴.۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ نسبت به پیش‌بینی منتشر شده در ژوئن گذشته ۰.۹ درصد پایین آمده است.

بانک جهانی برآورد خود از رشد اقتصادی ایران را نیز تعدیل کرده و آن را از ۲.۷ به ۲.۲ درصد کاهش داده و پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال آینده میلادی هم به زیر ۲ درصد برسد. 

این نهاد بین‌المللی با توجه به پیش‌بینی خود از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی طی دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی، رشد اقتصادی دیگر کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و عراق را نیز نزولی پیش‌بینی کرده ولی برآورد کرده که رشد اقتصادی ترکیه پس از ثبت نرخ ۲.۷ درصدی در سال جاری به ۴ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مطابق برآورد بانک جهانی، متوسط قیمت جهانی هربشکه نفت خام از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۸ دلار در سال جاری میلادی و ۸۰ دلار در سال آتی میلادی کاهش خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان کاهش تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را تمدید کرد

قیمت نفت به‌دلیل طرح عربستان برای کاهش تولید یک دلار افزایش یافت

رای پارلمان ایتالیا علیه اصلاحات مدنظر صندوق نجات اروپا؛ معاهده کمک به بانک‌های ورشکسته معلق شد