مرمت بنای باستانی در پمپئی؛ بازتاب جامعه روم باستان، معماری و هنر در «خانه وتی»

«خانه وتی» در شهر باستانی پمپئی
«خانه وتی» در شهر باستانی پمپئی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنای معروف به «خانه وتی» در پمپئی احتمالا متعلق به دو برده سابق بوده است که از راه تجارت شراب ثروتمند شده بودند. بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی می‌توانند با جزئیات زندگی در خانه‌های شهر باستانی پمپئی آشنا شوند.

آگهی

بازدید از بقایای خانه‌ای مجلل در شهر باستانی پمپئی در ایتالیا پس از ۲۰ سال بازسازی و مرمت برای علاقمندان امکانپذیر شد.

بنای معروف به «خانه وتی» در پمپئی احتمالا متعلق به دو برده سابق بوده است که از راه تجارت شراب ثروتمند شده بودند. بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی می‌توانند با جزئیات زندگی در خانه‌های شهر باستانی پمپئی آشنا شوند. 

گابریل زوکتریگل، مدیر مجموعه باستانی پمپئی می‌گوید: «خانه وتی مانند تاریخ خود پمپئی است، در واقع جامعه روم باستان درون یک خانه تبلور یافته است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این خانه ترکیبی است از طبیعت، معماری و هنر. در عین حال داستان یک زندگی اجتماعی در جامعه پمپئی و در واقع روم باستان در این مرحله از تاریخ است.
گابریل زوکتریگل
مدیر مجموعه باستانی پمپئی

او بر این باور است که بازدیدکنندگان می‌توانند ساعت‌ها در برابر نقاشی‌های دیواری «خانه وتی» وقت صرف کنند و جزئیات جدیدی کشف کنند. گابریل زوکتریگل می‌گوید: «این خانه ترکیبی است از طبیعت، معماری و هنر. در عین حال داستان یک زندگی اجتماعی در جامعه پمپئی و در واقع روم باستان در این مرحله از تاریخ است.»

باستان‌شناسان بر این باور هستند که صاحبان «خانه وتی» دو مرد ثروتمند بودند که دوره‌ای از زندگی‌شان برده بودند اما بعد آزاد شدند. هرچند فرضیه‌هایی مبنی بر اینکه این دو مرد ثروتمند برادر بودند مطرح شده است اما با اطمینان نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد.

به گفته گابریل زوکتریگل صاحبان «خانه وتی» حداقل از نظر اقتصادی توانسته بودند به طبقه بالای جامعه زمان خودشان برسند. مدیر مجموعه باستانی پمپئی بر این باور است که این دو مرد که تجربه بردگی را داشتند از راه فرهنگ و نقاشی‌های اسطوره‌ای یونان در «خانه وتی» تلاش داشتند تا جایگاه اجتماعی خود را به رخ بکشند. 

آریانا اسپینوزا، مدیر بخش معماری امور مرمت پمپئی نیز «خانه وتی» را یک از بناهای منحصر به فرد و نمادین این شهر باستانی توصیف می‌کند. در اطراف حیاط «خانه وتی» میزها و حمام‌های مرمرین تزئینی قرار دارد. 

فوران آتشفشان وزوو در سال ۷۹ میلادی باعث شد تا پمپئی زیر خاک و خاکستر مدفون شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف نقاشی دیواری از «پیتزای ۲ هزار ساله» در ویرانه‌های پمپئی ایتالیا

یک «فست‌فود» خیابانی دو هزار ساله در ویرانه‌های پمپئی کشف شد

دادگاه ایتالیا با استرداد یک فلسطینی به اسرائیل به دلیل نگرانی از «نقض حقوق بشر» مخالفت کرد