یک «فست‌فود» خیابانی دو هزار ساله در ویرانه‌های پمپئی کشف شد

یک پیشخوان اغذیه‌فروشی خیابانی در ویرانه‌های پمپئی کشف شد
یک پیشخوان اغذیه‌فروشی خیابانی در ویرانه‌های پمپئی کشف شد Copyright Luigi Spina/Hasselblad H6D
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

و مهمتر از همه محققان در بخشی از این کاوش به نشانه‌هایی دست پیدا کردند که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره عادت‌های غذایی در پمپئی ارائه کند به‌طوریکه برخی از ته مانده‌های غذایی در جداره‌های میز یا برخی نقاط دیگر پیدا شد.

آگهی

مسئولان کاوش در ویرانه‌های شهر پمپئی روز شنبه ۲۶ دسامبر (۶ دی) اعلام کردند که نوعی پیشخوان اغذیه‌فروشی خیابانی (ترموپولیوم) شبیه فست‌فود (غذای فوری فروشی) خیابانی امروزی، در این شهر رم باستان کشف شده‌ است که در وضعیت مناسبی قرار دارد و با طرح‌های رنگی تزئین شده است.

این پیشخوان در محوطه پارک باستان‌شناسی رجیوی ۵ (Regio V) کشف و پس از یک سال رونمایی شده است، جایی که تاکنون عموم مردم اجازه بازدید از آن را نداشته‌اند.

شهر پمپئی در ایتالیا در سال ۷۹ میلادی با همه ساکنانش در زیر خاکستر آتشفشان کوه وزوویوس دفن شد. این شهر که پس از این فوران مرگ‌بار به مدت ۱۵۰۰ سال مدفون شد به طور اتفاقی در سال ۱۵۹۹ میلادی کشف شد.

البته خبر کشف بخشی از این پیشخوان که با خاکسترهای آتشفشانی به طور کامل مدفون شده بود در سال ۲۰۱۹ نیز اعلام شده بود اما کار کاوش تا امسال ادامه پیدا کرد و گسترده‌تر شد تا از محوطه حفاظت شود و کل پیشخوان از زیر خاکستر خارج شود.

کاوشگران علاوه بر نقاشی از یک نرئید روی اسب (در اسطوره‌های یونانی نوعی پری دریایی ساکن اعماق دریا)، جانوران نقاشی شده دیگری با رنگ‌های روشن به ویژه طیور مانند اردک یا مرغ را روی بخش‌هایی از این پیشخوان کشف کردند.

والریا آمورتی، یکی از محققان در کاوش این مکان گفت: «تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که شکل‌های رسم شده در جلوی پیشخوان تا حدی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی را که در آنجا فروخته می‌شد، نشان می‌دهند.»

Luigi Spina/Hasselblad H6D
نمای دیگر از این اغذیه‌فروشی خیابانی در پمپئیLuigi Spina/Hasselblad H6D

و مهمتر از همه محققان در بخشی از این کاوش به نشانه‌هایی دست پیدا کردند که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره عادت‌های غذایی در پمپئی ارائه کند به‌طوریکه برخی از ته مانده‌های غذایی در جداره‌های میز یا برخی نقاط دیگر پیدا شد.

آن‌ها در این مکان بخشی از استخوان اردک، بقایای خوک، بز، ماهی، حلزون را از گلدان‌های سفالی کشف کردند. کاوشگران در یک شیشه نیز لوبیای کوبیده شده پیدا کردند که از آن برای اصلاح طعم شراب استفاده می‌شد.

علاوه بر اینکه این کشف جدید نشان دهنده زندگی روزمره در پمپئی است، امکان تجزیه و تحلیل این پیشخوان استثنایی است چرا که برای نخستین بار یک ترموپولیوم کامل کشف شده است
ماسیمو اوسانا
مدیر بخش باستان‌شناسی پمپئی

ماسیمو اوسانا، مدیر بخش باستان‌شناسی پمپئی در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «علاوه بر اینکه این کشف جدید نشان دهنده زندگی روزمره در پمپئی است، امکان تجزیه و تحلیل این پیشخوان استثنایی را هم بوجود آورده چرا که برای نخستین بار یک ترموپولیوم کامل کشف شده است.»

همچنین در این مکان استخوان‌های یک مرد ۵۰ ساله نیز کشف شده است.

آقای اوسانا گفت: «به نظر می‌رسد که اغذیه فروشی با عجله از سوی صاحبان آن بسته و رها شده باشد اما ممکن است کسی، احتمالا مسن ترین فرد، در نخستین مرحله فوران آتشفشان در این مکان باقی مانده و در همین‌جا دفن شده باشد.»

ترموپولیوم مرکب از واژه یونانی ترموس (thermos) به معنای گرم و پولئو(pôléô) به معنای فروش در زمان رم باستان بسیار محبوب بود. شهر پمپئی نیز ۸۰ ترموپولیوم یا اغذیه‌فروشی خیابانی داشت.

ویرانه های باستانی پمپئی پس از تماشاخانه کولوسئوم در رم بیشترین بازدیدکننده را در میان جاذبه های گردشگری ایتالیا دارد. نزدیک به چهار میلیون نفر سال گذشته از ویرانه های باستانی پمپئی بازدید کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرمت بنای باستانی در پمپئی؛ بازتاب جامعه روم باستان، معماری و هنر در «خانه وتی»

نقاشی ۴۵ هزار ساله؛ قدیمی‌ترین غارنگاره جهان در اندونزی کشف شد

کشف نقاشی‌های دیواری ۲ هزار ساله در ویرانه‌های مدفون در خاکستر آتشفشانی پمپئی