هوش مصنوعی درمان پزشکی را متحول می‌کند اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از جمله مزایایی که برای فناوری هوش مصنوعی در پزشکی گفته می‌شود شناسایی تمام جزییات و مسایلی است که ممکن است از دید انسان دور بماند. با این حال هوش مصنوعی که در تشخیص پزشکی به کار می‌رود «می‌تواند نتایجی براساس رویکردهای احتمالی ایجاد کند یا همراه با خطا» باشد.

آگهی

دو کمیته اخلاق پزشکی در فرانسه می‌گویند که توسعه هوش مصنوعی (AI) در حوزه سلامت در آینده می‌تواند کیفیت تشخیص‌های پزشکی را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما از این فناوری باید محتاطانه استفاده شود و ضروری است که «تحت کنترل انسان» باقی بماند.

«کمیته ملی راهبری اصول اخلاق دیجیتال» (CNPEN) و «کمیته ملی مشاوره اخلاقی برای علوم زندگی و سلامت» در اطلاعیه‌ای مشترک که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کردند: «تیم‌های پزشکی و بیماران نباید خود را از مزایای این ابزار محروم کنند» اما همچنان برای استفاده از این تکنولوژی باید مواردی مورد توجه قرار بگیرد.

این دو کمیته تاکید کرده‌اند این مهم است که هوش مصنوعی به کار رفته در تشخیص پزشکی همیشه «به عنوان یک اولویت با هدف بهبود مراقبت، قبل از منافع سازمانی، اقتصادی یا مدیریتی» مورد استفاده قرار گیرد.

این اطلاعیه همچنین تاکید می‌کند که بخش بهداشت و درمان به ویژه نگران توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی است.

از جمله مزایای مطرح شده این است که به عنوان مثال، فناوری هوش مصنوعی، شناسایی تمام جزییات و مسایلی که ممکن است از دید انسان دور بماند را ممکن می‌سازد.

با این حال این دو کمیته هشدار می‌دهند هوش مصنوعی که در تشخیص پزشکی به کار می‌رود «می‌تواند نتایجی براساس رویکردهای احتمالی ایجاد کند یا همراه با خطا» باشد.

این دو کمیته باور دارند که هوش مصنوعی، رابطه بین پزشکان و بیماران را دگرگون خواهد کرد و پرسش‌های زیادی را، به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی، در مورد آینده سیستم‌های سلامت با «مسایل ناهمگون و حتی گاهی متناقض، بین منافع اقتصادی و صنعتی، وعده‌های درمانی برای بیماران و اصلاح عملکرد حرفه‌ای پرسنل بهداشتی و اهداف نظارتی برای مقامات دولتی» مطرح می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

در این زمینه، کنترل انطباق سیستم هوش مصنوعی که از خطرناک نبودن آن اطمینان حاصل شده و اجازه عرضه آن به بازار فراهم شده باشد، باید بهبود یابد و مهمتر از همه باید در آینده با ارزیابی همراه باشد... به این ترتیب نه تنها مضر نخواهد بود بلکه موثر بودن آن آشکار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای باورنکردنی مردی که ۶۸ سال سکسکه کرد

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟

ناف شما تو رفته است یا برآمده، آیا می‌دانید چرا؟