ماجرای چهار فروند هواپیمای ایرباس که به جای ازبکستان در ایران فرود آمدند

هواپیمای ایرباس A340-300 در حال آماده شدن برای فرود؛ ۳ می ۲۰۱۰
هواپیمای ایرباس A340-300 در حال آماده شدن برای فرود؛ ۳ می ۲۰۱۰ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چهار فروند هواپیمای ایرباس که به نظر می‌رسید از فرودگاه بین‌المللی تامبو در ژوهانسبورگ به مقصد ازبکستان در حرکت باشند، پس از ناپدیدشدن از روی رادار بر فراز ایران، در فرودگاه بین‌المللی امام در تهران به زمین نشستند

آگهی

چهار فروند هواپیمای ایرباس A340-300 که به نظر می‌رسید از فرودگاه بین‌المللی تامبو در ژوهانسبورگ به مقصد ازبکستان در حرکت باشند، پس از ناپدیدشدن از روی رادار بر فراز ایران، در فرودگاه بین‌المللی امام در تهران به زمین نشستند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی ایران نیز بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیاتی، ورود چهار فروند ایرباس ۳۴۰ ساخت کشور فرانسه را به ایران تأیید کرد.

به گزارش وبسایت «ایردیتا نیوز» این چهار فروند هواپیما که پیش‌تر در اختیار شرکت ترکیش ایرلاین بودند؛ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی از ناوگان این شرکت هواپیمایی خارج شدند. شرکتی هنگ‌کنگی به نام «آورو گلوبال» مالکیت انحصاری این هواپیماها را بر عهده داشته است و طی چند سال گذشته، آن‌ها در فرودگاه ژوهانسبورگ در آشیانه بودند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تا همین اواخر تقریباً نشانه‌ای از فعالیت آن‌ها وجود نداشت تا اینکه آنها با کدهایی جدید در بورکینافاسو به ثبت رسیدند و با این کدهای هوایی پروازهای خود را ازسر گرفتند. همگی آن‌ها بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ میلادی تولید شده‌اند و عمری بین ۲۲ تا ۲۶ سال دارند.

دور زدن تحریم‌های آمریکا

ادعا می‌شود که این هواپیماها برای تأمین ناوگان هوایی ماهان‌ایر و برای دورزدن تحریم‌های آمریکا وارد ایران شده‌اند. تحریم‌های آمریکا دو شرکت بزرگ هوانوردی ایران (ماهان‌ایر، ایران‌ایر) را از خرید محصولات آمریکایی منع کرده است. حتی تأمین هواپیماهای دست‌دوم برای این شرکت‌ها به‌صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد.

جدیدترین ناوگان هوایی در ایران مربوط به سفارش‌هایی از ایرباس و ATR هستند که مجوز تحویل هواپیما‌ها را به ایران‌ایر بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ داشتند؛ اما پس از آن با روی‌کار آمدن دولت ترامپ محدودیت‌های دوباره به ایران بازگشت.

به گزارش این وبسایت، شایعات دیگری حاکی از آن است که حداقل دو فروند از این هواپیماها ممکن است به خطوط هوایی سوریه و ونزوئلا هدایت شوند. خطوط هوایی این دو کشور نیز تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 

شرکت هواپیمایی کون‌ویازا (Conviasa) ونزوئلا مقاصد هوایی از جمله کاراکاس به تهران و کاراکاس به مسکو را در برنامه پروازی خود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی قانون اساسی در ازبکستان؛ تلاش میرضیایف برای هموار کردن راه ریاست جمهوری تا ۲۰۴۰

تحریم یک «شبکه پنهان بانکی» از سوی آمریکا که به ایران در انجام مبادلات مالی کمک می‌کرد

تشدید رقابت شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا؛ از ارائه اینترنت رایگان تا غذای مجانی