زنان افغان در اعتراض به ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی «خون می‌گریند»

دانش‌آموزان دختر افغان در کلاسی در کابل؛ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲
دانش‌آموزان دختر افغان در کلاسی در کابل؛ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمان دستگیری فعالان برجسته زن افغان در اوایل سال جاری، اعتراضات زنان در افغانستان به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است، چرا‌که خطر دستگیری، خشونت، برچسب‌زنی و انگ‌زنی به طرز چشمگیری آن‌ها را تهدید می‌کند.

آگهی

گروهی از زنان افغان در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌ها روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ در تجمعی اعتراضی شرکت کردند. به گفته یکی از این معترضان ‌عده‌ای از شرکت‌کنندگان دستگیر شدند.

بر اساس تصاویری ویدئویی که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است معترضان در یکی از محله‌های کابل با سر دادن این شعار«احقاق حق برای همه یا هیچ‌کس» به ممنوعیت تحصیل زنان واکنش دادند.

زنان معترض که حدود ۲۰ نفر بودند با پوشش حجاب کامل و برخی با صورت‌های پوشیده با نقاب برای احقاق حق تحصیل خود شعار دادند.

یکی از معترضان که خواست نامش فاش نشود گفت: «عده‌ای از زنان معترض توسط افسران پلیس زن دستگیر شدند.» در این میان «دو زن بعدا آزاد شده‌اند، اما تعدادی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.»

از زمان دستگیری فعالان برجسته زن افغان در اوایل سال جاری، اعتراضات زنان در افغانستان به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است، چرا‌که خطر دستگیری، خشونت، برچسب‌زنی و انگ‌زنی به طرز چشمگیری آن‌ها را تهدید می‌کند.

قراربود این حرکت اعتراضی در ابتدا در مقابل پردیس دانشگاه کابل به عنوان بزرگترین و معتبرترین دانشگاه افغانستان انجام شود اما به دلیل استقرار نیروهای امنیتی که همگی آن‌ها مسلح بودند در نهایت در مکان دیگری برگزار شد.

یکی ازدانشجویان دختر رشته‌ی روزنامه نگاری در دانشگاه هرات «دختران افغان را مردگانی خواند که خون می‌گریند.» این دانشجو افزود: «آن‌ها تمام توان خود را علیه ما به کار می‌برند، می ترسم به زودی اعلام کنند که زنان حق نفس کشیدن هم ندارند.»

«دختران افغان مردگانی هستند که خون می‌گریند.»
وحیده وحید دورانی
دانشجوی دختر رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه هرات

در نامه‌ای که آقای ندا محمد ندیم، سرپرست جدید وزارت تحصیلات عالی افغانستان در روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبرخطاب به تمامی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی افغانستان زده بود، وی دستور داد تا از حضور دانشجویان دختر برای ادامه تحصیل تا مدتی نامعلومی جلوگیری به عمل آید.

این دستورِجدید برای دخترانی که پیشتر نیز از حضور در مدارس متوسطه محروم شده‌ بودند، شوکه‌کننده بوده و محکومیت‌های جهانی بسیاری را به دنبال داشت.

ممنوعیت ورود زنان از دانشگاه‌ها تا پارک‌ها

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، پس از جنگی بیست‌ساله با آمریکا و نیروهای‌نظامی ناتو، زنان هرروز شاهد محدود شدن آزادی‌های خود هستند. این محدودیت‌ها به دانشگاه‌ها و مدارس متوسطه محدود نمی‌شود و زنان افغان اکنون از بسیاری از مشاغل عمومی نیز محروم شده‌اند و برای ماندن در خانه مبلغ ناچیزی دریافت می‌کنند. 

آن‌ها حتی اجازه رفتن به مسافرت را بدون همراهی یکی از محارم مرد خود ندارند و هنگام خروج از خانه می‌بایست برقع یا حجاب مورد نظر طالبان را داشته باشند. در ماه نوامبر ۲۰۲۲، طالبان همچنین ورود آن‌ها را به پارک‌ها، باغ‌ها، سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی ممنوع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محدودیت آزادی زنان در یمن؛ حوثی‌ها فعالیت گشت «زینبیات» را افزایش دادند

گاردین: نیروهای امنیتی ایران «بطور عمد» به صورت و اندام جنسی زنان شلیک می‌کنند

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند