ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی برای زنان افغانستان واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخت

دانشجویان زن افغان در بیرون از دانشگاه کابل؛ روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲
دانشجویان زن افغان در بیرون از دانشگاه کابل؛ روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان می‌گوید: «طالبان با تخریب آینده دختران و زنان در افغانستان تصمیم گرفته‌اند تا آینده‌ی کشور خود را نابود کنند. من فردا موضوع را در دستور کار گروه هفت قرار می‌دهم. جهان نظاره‌گر است.»

آگهی

تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در تمامی دانشگاه‌های افغانستان واکنش‌ها و انتقادات تندی را در سطح جهان برانگیخت.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه با محکومیت تصمیم مقامات افغانستان برای ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها آن را «یک گام جدی رو به عقب» خواند.

او در صفحه توئیتر خود نوشت: « به عنوان پدر دختران، نمی توانم دنیایی را تصور کنم که در آن‌ از تحصیل محروم باشند. زنان افغان چیز‌های زیادی برای ارائه دارند. محروم کردن آن‌ها از دسترسی به دانشگاه یک گام رو به عقب جدی است. جهان ناظراست. ما طالبان را با اعمال آن‌ها قضاوت خواهیم کرد.»

وزارت خارجه فرانسه  نیز در همین روز تصمیم مقامات افغانستان را با «قاطعیت تمام» محکوم کرد و آن را «عمیقاً تکان دهنده» خواند.

ان کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به این تصمیم گفت: «این تصمیم به فهرست بی‌شمار نقض‌ها و محدودیت‌های حقوق و آزادی‌های اساسی زنان افغان توسط طالبان می‌افزاید؛ مواردی که هرگز قابل قبول نبوده‌اند.» خانم لژاندر در همین‌باره تصریح کرد:«فرانسه تعهد همیشگی خود را در راستای حق جهانی آموزش و توجه ویژه‌ی خود را نسبت به دفاع از حقوق دختران، نوجوانان و زنان یادآوری می‌کند.»

خانم لژاندر در پاسخ به سوالی درباره احتمال مطرح کردن این موضوع در نشست بعدی کشورهای عضو گروه هفت گفت: «من اطلاعی درباره‌ی در دستور کاربودن این موضوع ندارم، اما به احتمال زیاد یک بیانیه‌ی جمعی برای محکوم کردن تصمیم طالبان صادر خواهد شد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

درهمین‌باره آنالنا بربوک، وزیر امورخارجه آلمان که کشورش تا پایان سال ریاست گروه هفت را برعهده دارد با انتشار توئیتی به این موضوع واکنش داد:« طالبان با تخریب آینده دختران و زنان در افغانستان تصمیم گرفته‌اند تا آینده‌ی کشور خود را نابود کنند. من فردا موضوع را در دستور کار گروه هفت قرار می‌دهم. جهان نظاره‌گر است.»

واکنش سازمان ملل

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌ای از سوی دفتر سخنگوی خود با ابراز نگرانی عمیق خود از این تصمیم از طالبان خواست تا دسترسی برابر به آموزش را در همه سطوح تضمین کنند. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل تاکید می‌کند که محرومیت از تحصیل نه تنها تجاوز به حقوق برابر زنان و دختران است، بلکه تأثیر مخربی بر آینده کشور خواهد داشت».

واکنش وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز پیشتر در روز سه شنبه ممنوعیت رفتن دختران به دانشگاه در افغانستان را محکوم کرده بود و این تصمیم را «وحشیانه» خوانده بود. وی همچنین دراین باره افزود: «این موضع‌گیری غیرقابل قبول عواقب معناداری را برای طالبان دربرخواهد داشت و آن‌ها را بیش از پیش از جامعه بین المللی و مشروعیتی که به دنبال آن هستند دور خواهد کرد.»

مقامات طالبان روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور اعلام کردند که ازاین پس تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور افغانستان ممنوع است. براساس این حکم، محافظان مسلح روز چهارشنبه از ورود صدها زن جوان به محوطه دانشگاه در افغانستان جلوگیری کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفاوت طالبان دیروز و امروز در چیست؟ گفتگو با یک فعال حقوق زنان افغان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد