رسوایی جنسی واینستین؛ محکومیت دوباره الهام‌دهنده جنبش «من هم»

حضور واینستین در مراسم اسکار سال ۲۰۱۴
حضور واینستین در مراسم اسکار سال ۲۰۱۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

غول صنعت سینمایی آمریکا در دادگاهی در شهر در لس‌آنجلس، به اتهام «تجاوز و آزار جنسی» به یک زن محکوم شد. این دومین محکومیت آقای هاروی واینستین پس از رسوایی بزرگی است که منجر به راه افتادن جنبش «من هم» (Me too) در سرتاسر جهان شد.

آگهی

غول صنعت سینمای آمریکا روز دوشنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در دادگاهی در شهر لس‌آنجلس، به اتهام «تجاوز و آزار جنسی» به یک زن محکوم شد. این دومین محکومیت آقای هاروی واینستین پس از رسوایی بزرگی است که منجر به راه افتادن جنبش «من هم» (Me too) در سرتاسر جهان شد.

به گفته دادستان‌ها، واینستین از نفوذ خود در هالیوود برای فراخواندن زنان جهت شرکت در جلسات خصوصی استفاده می‌کرده و سپس آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار می‌داده است.

تعداد شاکیان و موارد اتهام چه بود؟

در بررسی کنونی انجام شده توسط دادگاه لس‌آنجلس، ده‌ها شاهد در طی چهار هفته شهادت‌های خود را در برابر دادگاه ارائه دادند. اما حکم روز دوشنبه تنها بر اتهامات جنسی علیه چهار زن در طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ متمرکز بود.

در ابتدا قرار بود به ۱۱ فقره تجاوز جنسی آقای واینستین رسیدگی شود که با امتناع یک زن از حضور در دادگاه جهت ارائه شواهد خود، تنها به هفت فقره تجاوز علیه ۴ زن رسیدگی شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

واینستین که افتخار دریافت جایزه سینمایی اسکار را در کارنامه خود دارد، از آزار جنسی علیه سه زن از این چهار شاکی تبرئه شد. یکی از شاکیان همسر فرماندار کنونی ایالت کالیفرنیا بود ولی هویت دیگر شاکیان توسط دادگاه علنی نشد.

دادگاه در نهایت چه حکمی داد؟

از میان این چهار شاکی، واینستین تنها در یک مورد تجاوز به عنف به یکی از زنان محکوم شد.

زنی که واینستین به جرم تجاوز و آزار جنسی به او محکوم شد، یک مدل روسی الاصل بوده که به گفته خودش در فوریه ۲۰۱۳ برای شرکت در جشنواره فیلم‌های ایتالیایی به لس‌آنجلس رفته بود که واینستین با حضور در محل اقامت وی در هتلی در بورلی هیلز به او آزار رسانده است.

بر این اساس، پس از حدود ۱۰ روز بررسی پرونده، هیئت منصفه متشکل از هشت مرد و چهار زن، واینستین را به ۲۴ سال حبس محکوم کرد.

دو سال پیش نیز دادگاهی در نیویورک آقای واینستین را به اتهامات مشابه به ۲۳ سال حبس محکوم کرده بود. با این حساب مجموع سال‌هایی که واینستین هفتاد ساله باید در زندان سپری کند به حدود نیم قرن می‌رسد.

هاروی واینستین تهیه کننده فیلم‌های موفق «شکسپیر عاشق» و «داستان عامه‌پسند / پالپ فیکشن» و یکی از بنیانگذاران شرکت سرگرمی «میرا مَکس» بود که رسوایی جنسی وی در سال‌های اخیر موجی از آگاهی نسبت به تعرضات جنسی را در سراسر جهان پدید آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی «تجاوز فرمانده پلیس به دختری در چابهار» معترضان به ساختمان‌های دولتی حمله کردند

تصاویر تجاوز جنسی به زن اوکراینی، سوژه کارزار انتخاباتی ایتالیا شد

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید