دربی ۹۹ آبی‌ها و قرمزهای پایتخت در هوای آلوده آزادی

استادیوم آزادی
استادیوم آزادی Copyright وب‌سایت مجموعه ورزشی آزادی
Copyright وب‌سایت مجموعه ورزشی آزادی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرسپولیس و استقلال در حالی در چارچوب هفته دوازدهم لیگ برتر به مصاف یکدیگر می‌روند که تماشاگران همچنان حق حضور در ورزشگاه را ندارند.

آگهی

نود و نهمین بازی پرسپولیس و استقلال تهران در حالی برگزار می‌شود که احتمالا این دیدار حساس کمتر از همیشه برای طرفدران فوتبال هیجان انگیز باشد. دیداری که مطابق انتظار بدون حضور تماشاگران و در ورزشگاه خالی آزادی برگزار می‌شود. 

مسابقه‌ای که به نظر می‌رسد حاشیه‌های خارج از زمین آن بر اصل رقابت ورزشی غلبه داشته باشد و اتفاقات ماه‌ها، هفته‌ها و حتی روزهای اخیر اثر پررنگی در جدال همیشه حساس دو تیم پرطرفدار پایتخت گذاشته باشد. از زمان آغاز اعتراضات سراسری مردمی دیگر هیچ مسابقه فوتبالی با حضور تماشاگران برگزار نشده و مسئولان فدراسیون فوتبال اجازه حضور طرفداران در ورزشگاه‌های سراسر کشور را نداده‌اند. 

با این حال دو روز قبل مهدی تاج در یک گفتگو اعلام کرد که دربی تهران با حضور تماشاگران برگزار می‌شود اما تنها چند ساعت بعد مسئولان سازمان لیگ اعلام کردند که به دلیل آلودگی شدید هوا این بازی از اساس لغو شده است. حتی این تصمیم هم البته پایدار نماند و ساعاتی بعد اعلام شد که مسابقه دو تیم پرسپولیس و استقلال بر اساس برنامه قبلی در همان روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد اما تماشاگران به دلیل آلودگی هوا حق حضور در استادیوم را نخواهند داشت. 

به هر ترتیب دو قرمز و آبی پایتخت در حالی از ساعت ۱۷:۳۰ امروز، سه‌شنبه به مصاف یکدیگر می‌روند که از نظر جدولی دیدار بسیار حساسی پیش‌روی پرسپولیس و استقلال خواهد بود چرا که شاگردان یحیی گل‌محمدی با ۲۴ امتیاز از ۱۱ بازی در رده دوم و آبی‌پوشان هم با ۲۲ امتیاز از همین تعداد مسابقه در رده سوم جدول رقابت‌ها قرار دارند. گل‌گهر سیرجان در حال حاضر با یک بازی بیشتر و همان ۲۴ امتیاز و به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار گرقفه است. 

پرسپولیسی‌ها که فصل را خوب آغاز کرده‌اند در ۴۸ ساعت گذشته با یک شوک بزرگ مواجه شدند و بهترین گلزن این تیم و حتی این فصل رقابت‌های لیگ برتر، به فاصله دو روز مانده به دربی، به صورت ناگهانی تهران را ترک کرد. آنطور که رسانه‌های ورزشی ایران می‌گویند یورگن لوکادیا که این فصل یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بوده به دلیل بیماری همسرش و مشکلات خانوادگی ایران را ترک کرده است و تعهد داده که ظرف ۴۸ ساعت به ایران باز خواهد گشت. این در حالی‌است که برخی دیگر از رسانه‌ها موضوع خروج از ماشین گلزنی سرخ‌ها را مسئله اعتراضات ایران و صدور هشداری که دولت هلند برای شهروندان این کشور صادر کرده مرتبط می‌دانند. بر این اساس سفارت هلند در تهران از لودکادیا خواسته به دلیل شرایط خاصی که در ایران حکمفرما است هرچه سریعتر تهران را ترک کند تا مشکل امنیتی برای او پیش نیاید. 

مقام‌های باشگاه پرسپولیس هنوز واکنش رسمی به این موضوع نداشته‌اند اما به صورت غیررسمی اخباری در این رابطه منتشر شده که مهاجم هلندی تعهد داده که به تهران بازخواهد گشت و پس از حل مشکلات خانوادگی بار دیگر به اردوی سرخپوشان ملحق خواهد شد. 

از سوی دیگر آبی‌های پایتخت که بیش از ۱۰ بازی است نتوانسته‌اند پرسپولیس را در جریان بازی شکست دهند، انگیزه زیادی برای پیروزی در مسابقه امروز دارند. ساپینتو پرتغالی که فصل پر فراز و نشیبی را روی نیمکت استقلال تجربه کرده به این برد احتیاج دارد تا خود را در قلب هواداران استقلال جا دهد. این پیروزی همچنین می‌تواند حکم صدرنشینی آبی‌ها را امضا کند و بخت آنها را برای دفاع از عنوان قهرمانی به اندازه زیادی افزایش دهد.

در مقابل اما پرسپولیس یحیی که در سالهای اخیر عموما بسیار محافظه‌کارانه در مقابل استقلال به میدان آمده در اکثر بازی‌های اخیر خود مقابل آبی‌پوشان به نتیجه تساوی رسیده و این بار احتمالا باید انگیزه زیادی داشته باشد تا از برچسب محافظه‌کار بودن در بازی‌های بزرگ فاصله گیرد و بتواند رقیب دیرینه را شکست دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تمام این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که فضای سیاسی و اجتماعی کشور به شکل قابل توجهی بر این رقابت فوتبالی سایه افکنده و نارضایتی‌های داخلی باعث شد حتی بخشی از طرفداران فوتبال در جام جهانی هم از تیم ملی فوتبال ایران طرفداری نکنند و در نتیجه اصلا دور از انتظار نیست که این مسابقه داخلی لیگ هم دیگر مانند گذشته برای هواداران فوتبال آن جذابیت و هیجان همیشگی را نداشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرسپولیس و استقلال باز هم مساوی کردند

دربی ۹۷ تهران؛ آیا تعداد بردهای پرسپولیس و استقلال مساوی می‌شود؟

گام آبی‌های پایتخت به سمت قهرمانی جام حذفی؛ پرسپولیس دربی را به استقلال باخت