رقیب اردوغان به دلیل توهین به مقامات ترکیه طبق رای اولیه دادگاه از فعالیت سیاسی منع شد

رجب طیب اردوغان، در سمت چپ، پیش از نشستی در کاخ خود در آنکارا، در حال استقبال از از اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، چهارشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹
رجب طیب اردوغان، در سمت چپ، پیش از نشستی در کاخ خود در آنکارا، در حال استقبال از از اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، چهارشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه محکومیت اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و یکی از چهره‌های اپوزیسیون ترکیه، در روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر (امروز) برگزار شد. شهردار استانبول به اتهام توهین به اعضای شورای عالی انتخابات ترکیه به زندان محکوم شد.

آگهی

محاکمه اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول، در روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر در حالی به پایان رسید که او به‌عنوان یکی از نامزدهای شاخص در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۲۳ در ترکیه شناخته‌ می‌شود. طبق حکم دادگاه، شهردار استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه به اتهام توهین به اعضای شورای عالی انتخابات ترکیه به دو سال و هفت ماه زندان محکوم شد. این محکومیت همچنین شامل ممنوعیت فعالیت سیاسی هم می‌شود که می‌تواند منجر به برکناری او از سمتش باشد. انتظار می‌رود امام‌اوغلو که به حزب اپوزوسیون جمهوری‌خواه خلق ترکیه تعلق دارد نسبت به این حکم اعتراض و درخواست تجدید نظر کند. 

دادستان در جلسه پیشین دادگاه که در ماه نوامبر برگزار شده بود، خواستار محکومیت او به ۱۵ ماه تا چهار سال زندان شده بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز صدور این حکم را «ناعادلانه» توصیف و هدف از صدور آن را «محدود کردن آزادی بیان» عنوان کرد.

آقای امام‌اوغلو، به عنوان ستاره‌ای نو‌ظهور در صحنه سیاسی ترکیه، پس از انتخابش به عنوان شهردار استانبول در سال ۲۰۱۹، شهرداری این شهر را پس از ۲۵ سال از حزب حاکمِ «عدالت و توسعه» پس گرفت. انتخاب او آنچنان بر حزب حاکم سنگین آمد که دولت ابتدا نتیجه آن را نپذیرفت، اما سه ماه بعد تحت فشار حامیان آقای امام‌اوغلو ناگزیر به پذیرش آن شد.

چند ماه بعد، اکرم امام‌اوغلو کسانی را که نتایج اولیه انتخابات شهرداری استانبول را باطل اعلام کرده بودند «احمق» خواند، امری که موجبات شکایت از او توسط مخالفانش را فراهم آورد.

یکی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP)، حزب اصلی مخالفِ قدرت گرفتن رجب طیب اردوغان، محاکمه او را «سیاسی» خواند.
یکی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه

یکی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP)، حزب اصلی مخالفِ قدرت گرفتن رجب طیب اردوغان، محاکمه اکرم امام‌اوغلو را «سیاسی» خواند.

شهردار استانبول یکی از معدود رهبرانِ اپوزیسیون است که نظرسنجی‌ها او را در مقابل آقای اردوغان برنده‌ نشان‌می‌دهد، اما به گفته بسیاری از ناظران، کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP)، اصلی‌ترین اپوزیسیونِ حزب حاکم، ترجیح می‌دهد که خودش نامزد شود.

منتقدان ادعا کردند که محاکمه شهردار استانبول تلاشی برای حذف یکی از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بوده است. ترکیه قرار است در ماه ژوئن، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار کند. نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش محبوبیت اردوغان در بحبوحه آشفتگی اقتصادی و تورم بیش از ۸۴ درصدی است. 

هزاران نفر در مقابل ساحتمان شهرداری تجمع کردند تا به حکم امام‌اوغلو اعتراض کنند. آنها فریادهای «حقوق، قانون، عدالت» سردادند و از دولت و اردوغان خواستند تا استعفا دهند.

کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، سفر خود به آلمان را کوتاه کرد تا به ترکیه بازگردد و از امام‌اغلو حمایت کند. او قبل از ترک برلین در یک پیان ویدئویی گفت: «هیچ (عضو حزب) تسلیم قلدری نمی‌شود و یا قدمی به عقب برنمی‌دارد. ما قول داده‌ایم کشور را از این تاریکی خارجی کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت رقیب اردوغان در دادگاه؛ هزاران نفر در استانبول برای حمایت از شهردارشان تظاهرات کردند

رکورد صادرات صنعتی و کشاورزی ترکیه شکسته شد

چشم‌انداز حمله زمینی ترکیه به شمال سوریه؛ محاسبات روسیه، آمریکا و ایران چیست؟