دیدار رهبران اپوزیسیون ترکیه؛ همبستگی برای شکست اردوغان و احیای نظام پارلمانی

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران شش حزب اپوزیسیون دولت ترکیه شنبه شب به منظور تدوین استراتژی آینده حکومت این کشور که هدف اصلی آن پایان دادن به دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

آگهی

رهبران شش حزب اپوزیسیون دولت ترکیه شنبه شب به منظور تدوین استراتژی آینده حکومت این کشور که هدف اصلی آن پایان دادن به دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

رهبران این احزاب با انتشار بیانیه‌ای پس از صرف شام کاری اعلام کردند که ترکیه «عمیق‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی» تاریخ خود را تجربه می‌کند و سیستم اجرایی کشور مقصر اصلی آن است.

رهبران حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، حزب خوب (İP)، حزب سعادت (SP)، حزب دموکرات ترکیه (DP)، حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) و حزب آینده (Gelecek Partisi) خواستار بازگرداندن سیستم پارلمانی و لغو فردمحوری در اداره کشور از طریق تقویت «اصل تفکیک قوا» شدند.

البته این نشست بدون حضور رهبر یا نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که بخش قابل توجهی از کُرد‌های ترکیه را نمایندگی می‌کند، برگزار شد.

رجب طیب اردوغان پس از ۱۱ سال نخست وزیری ترکیه در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. در آن زمان، این سمت بیشتر تشریفاتی بود، اما او موفق شد با برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۷ سیستم اجرایی کشور به ریاست جمهوری تغییر دهد. آقای اردوغان در سال ۲۰۱۸ به عنوان نخستین رئیس نظام اجرایی کشور انتخاب شد.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترکیه مطابق قانون در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و آقای اردوغان امیدوار است که در این انتخابات نیز پیروز شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما احزاب مخالف، آقای اردوغان او را عامل اصلی بحران اقتصادی جاری در ترکیه می‌دانند و در پی شکل‌دهی ائتلافی برای معرفی نامزد واحد با هدف شکست رئیس جمهوری فعلی و رهبر حزب عدالت و توسعه هستند.

 لیر ترکیه ۴۴ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۱ از دست داد که ناشی از استراتژی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، برای تولید کالاهای ارزان‌تر و توسعه صادرات بود. 

او همزمان با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها دستور کاهش نرخ بهره را صادر کرد که به باور منتقدان یکی از دلایل اصلی صعود نرخ رسمی تورم در ترکیه طی ژانویه گذشته به ۴۸.۷ درصد بود که بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

البته آقای اردوغان تلاش کرده تا با افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد قدرت خرید عمومی را تقویت کند ولی جهش نرخ برخی کالاها و خدمات از جمله انرژی مانع از کاهش فشار تورم بر اقشار مختلف مردم ترکیه شده و موجب شکل‌گیری اعتراض‌های خیابانی در شهرهای مختلف این کشور شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه سقوط لیر و جهش تورم در ترکیه؛ اردوغان از نفوذ در آفریقا به دنبال چیست؟

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد