سفر یک هیأت آمریکایی به چین برای بهبود روابط و گفتگو درباره تایوان

 G20 summit meeting
G20 summit meeting Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سفر پس از آن عملی شد که شی جین پینگ و جو بایدن، رؤسای جمهور دو کشور، در جریان نشست «گروه ۲۰» که در ماه نوامبر به میزبانی اندونزی برگزار شد، بر بهبود روابط آن هم پس از چندسال تیرگی بویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاکید کردند.

آگهی

یک هیأت بلندپایه آمریکایی آخر هفتۀ گذشته به چین سفر کرد تا با مقامات این کشور دربارۀ راه‌های بهبود روابط دوجانبه همچنین موضوع «حساس» تایوان گفتگو کند.

این خبر روز دوشنبه از سوی پکن اعلام شد و یک مقام ارشد آمریکایی نیز به نوبه خود این گفتگوها را تایید و «صادقانه و اساسی» توصیف کرد؛ به گفته او در جریان این دیدار دو روزه، مقامات دو کشور درباره تحولات کره شمالی و اوکراین نیز به بحث پرداخته‌اند.

دیگر هدف این سفر، انجام مقدمات لازم برای سفر قریب‌الوقوع آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به این کشور بود که برای اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی برنامه‌ریزی شده است.

این سفر پس از آن عملی شد که شی جین پینگ و جو بایدن، رؤسای جمهور دو کشور، در جریان نشست «گروه ۲۰» که در ماه نوامبر به میزبانی اندونزی برگزار شد، بر بهبود روابط آنهم پس از چندسال تیرگی بویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاکید کردند. 

روابط پکن و واشنگتن در تمام این سال‌ها به دلایل متعددی از جمله اختلافات تجاری، مسأله اقلیت اویغورها و رقابت در بخش فناوری‌های پیشرفته همواره متشنج بود.

از جمله اعضای این هیأت می‌توان به دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه همچنین لورا روزنبرگر، مسئول چین و تایوان در شورای امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد و در طرف چینی نیز شی فنگ، معاون وزیر خارجه چین هیأت دیپلماتیک کشورش را رهبری می‌کرد.

این گفتگوها طی دو روز یکشنبه و دوشنبه در شهر لانگ فنگ در نزدیکی پکن در جریان بود و به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، در این دو روز طرفین درباره «تقویت مبادلات در همه سطوح» گفتگوهای «صادقانه، کامل و سازنده‌ای» داشتند و توافق کردند که «به ارتباطات ادامه دهند».

سرنوشت شهروندان آمریکایی بازداشت شده یا ممنوع الخروج از چین، بخش دیگری از مذاکرات دو طرف را تشکیل می‌داد و دیپلمات‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که بازگرداندن این افراد «یک اولویت جدی برای رئيس جمهور بایدن است».

هیأت آمریکایی پس از چین رهسپار کره جنوبی شد و قرار است طبق برنامۀ از پیش تعیین شده، طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ دسامبر علاوه بر این کشور به ژاپن نیز سفر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای اولین بار طی ۲۶ سال گذشته یک وزیر دولت فدرال آلمان به تایوان سفر خواهد کرد

آمریکا شرکت چینی را به اتهام همکاری با سپاه تحریم کرد؛ تهران به دنبال تجدیدنظر در روابط با پکن؟

توافق دو کره، چین و آمریکا بر سر «اصول» انتشار اعلامیه پایان رسمی جنگ در شبه‌جزیره