نبردهای شرق اوکراین؛ فرماندار لوهانسک از حمله به مقر «مزدوران واگنر» خبر داد

افرادی که لباس نظامیان گروه واگنر را به تن کرده‌اند
افرادی که لباس نظامیان گروه واگنر را به تن کرده‌اند Copyright Dmitri Lovetsky/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
Copyright Dmitri Lovetsky/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واگنر یک شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نظامی است که توسط یِوگنی پریگوژین، رستوران‌دار سابق و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تأسیس شده است.

آگهی

فرماندار منطقه لوهانسک می‌گوید که نیروهای اوکراینی مقر «مزدوران» گروه واگنر را که «ارتش سایه» روسیه خوانده می شوند، هدف قرار داده‌اند.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، یکی از استان‌های شرقی اوکراین که ولادیمیر پوتین اخیرا آن را به همراه سه منطقه دیگر بخشی از خاک روسیه خواند از حمله به هتل محل استقرار نظامیان واگنر خبر داد و اعلام کرد روس‌ها در این حمله متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی با اختصاص گزارشی به این موضوع یادآور شده است که نمی‌تواند به طول مستقل حضور نیروهای واگنر در هتلی که هدف حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفته است را تایید کند.

واگنر یک شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نظامی است که توسط یِوگنی پریگوژین، رستوران‌دار سابق و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تأسیس شده است.

این شرکت که از پیمانکاران خصوصی کرملین به شمار می‌آید پیش‌ از این بارها به انجام جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در نقاط بحران‌خیز متهم شده است.

واحدهای نظامی تحت مدیریت و هدایت شرکت واگنر پیش‌تر در کریمه، سوریه، لیبی، مالی و جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شده و عملیاتی انجام داده بودند.

فرمانده لوهانسک مدعی شده است که شمار زیادی از نیروهای روس در حمله به هتل محل استقرار اعضای گروه واگنر در استاخانوف، از شهرهای استان لوهانسک کشته شده‌اند و انتظار می‌رود که دست کم ۵۰ درصد از مصدومان این حمله به دلیل در دسترس نبودن امکانات درمانی مناسب جان خود را از دست بدهند.

حمله به هتل محل استقرار «مزدوران واگنر» در حالی به گفته فرماندار لوهانسک روی داده که همزمان با پیش‌روی نیروهای روسیه در شرق، درگیری‌ها میان دو طرف مخاصمه در جنوب اوکراین نیز شعله‌ور شده است.

ارتش اوکراین روز شنبه ضمن اشاره به حملات پهپادی روسیه به اودسا اعلام کرد که ۱۰ پهپاد مهاجم را سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش اوکراین همچنین آمده است که ۵ پهپاد شلیک شده به تاسیسات انرژی اصابت کرده و سبب محرومیت دست کم ۱ و نیم میلیون نفر از برق شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که تازه‌ترین نبردهای جنگ ۹ ماه و نیمه روسیه در اوکراین در چهار استانی متمرکز شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر در اواخر ماه سپتامبر پیروزمندانه و به طور غیرقانونی مدعی ضمیمه آنها به کشورش شده بود.

اوکراین روز شنبه همچنین از حملات ارتش روسیه به دیگر استان‌ها نظیر خارکیف و سومی در شمال شرق، دنیپروپتروفسک در مرکز، زاپوریژیا در جنوب شرقی و خرسون در جنوب این کشور خبر داد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیویورک‌تایمز از برنامه اوکراین برای کشتن ژنرال ارشد روس و مخالفت آمریکا خبر داد

حمله موشکی اوکراین به شهر بلگورود در غرب روسیه؛ «یک نفر کشته و ۵ نفر زخمی شدند»

اعطای جوایز صلح نوبل؛ برنده روس «جنگ جنون‌آمیز و جنایتکارانه» پوتین در اوکراین را محکوم کرد