پاسخ ندپرایس به پرسشی‌هایی درباره نحوه حمایت آمریکا از معترضان ایرانی، کمیسیون مقام زن و برجام

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود به چندین سئوال در مورد ایران پاسخ داد. از تلاش واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن، تا موضع آمریکا در مورد ادعای برچیده‌شدن گشت ارشاد و همچنین نحوه حمایت از معترضان ایرانی و آینده برجام.

آگهی

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود به چندین سئوال در مورد ایران پاسخ داد. از تلاش واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن، تا موضع آمریکا در مورد ادعای برچیده‌شدن گشت ارشاد و همچنین نحوه حمایت از معترضان ایرانی و آینده برجام.

آخرین خبرها از ادعای برچیده‌شدن گشت ارشاد؛ موضع آمریکا چیست؟

او در مورد آخرین وضعیت ادعای منحل‌شدن گشت ارشاد گفت: «ببینید در طول ۴۸ ساعت گذشته شاهد بیان مواضع از سوی مقامات مختلف ایرانی بوده‌ایم. مواضع و نظراتی که کُنگ و مبهم بوده‌اند یا متناقض. متاسفانه ما هیچ چیزی ندیده‌ایم که نشان دهد رهبری ایران در حال بهبود نحوه برخورد با زنان و دختران باشد یا اعمال خشونت در برابر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را متوقف کرده‌باشد.»

آقای پرایس در ادامه تصریح کرد که موضع‌ آمریکا، موضع جامعه‌بین‌الملل و خیلی شفاف است: زنان در ایران باید از محدودیت‌های پوششی، خشونت و آزار و اذیت در امان باشند. مردم ایران باید بتوانند بصورت مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را هر طور مایلند، فارغ از ارعاب یا خشونت‌های دولتی بیان کنند.»

«آمریکا متعهد به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است»

ندپرایس ریشه تلاش‌های آمریکا برای حذف جمهوری‌اسلامی‌ایران از کمیسیون مقام‌زن سازمان ملل را به سخنان ماه‌گذشته کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور مرتبط دانست و تصریح کرد آمریکا برای اخراج شدن جمهوری‌اسلامی از این نهاد سازمان ملل مصمم است. ند پرایس تاکید کرد که قطعنامه روز ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) مطرح خواهد شد و آمریکا در همکاری نزدیک با شرکایش در شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد تلاش می‌کند حمایت‌ها از پیشنهاد ارائه شده، افزایش یابد و به نتیجه لازم برسد.

آقای پرایس در مورد صدور احکام اعدام برای معترضان گفت که آمریکا به شدیدترین وجه ممکن چنین احکامی را محکوم می‌کند. او گفت : «متاسفانه این آخرین حربه‌ای است که رژیم ایران در سرکوب وحشیانه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، به آن متوسل شده است. ما آگاهیم که این احکام با هدف ارعاب مردم و حامیان ناراضیان صادر می‌شوند و تنها نشان‌دهنده واهمه و ترس رژیم از مردم خودش است.»

وی ادامه داد: «همزمان با ادامه سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های مسالمت آمیز رژیم ایران باید بداند که دنیا نظاره‌گر است و ماموریت کمیسیون حقیقت‌یاب شامل ثبت این موارد است. ما به تعهد خود در حمایت از مردم ایران و بالابردن هزینه عاملان سرکوب پایبندیم و در همکاری نزدیک با شرکای خود در سراسر جهان راه‌های مقابله با نقض حقوق بشر در ایران را بررسی می‌کنیم؛ چه به‌صورت عمومی و چه به‌صورت خصوصی.»

برجام در حال حاضر اولویت ما نیست؛ غنی‌سازی ۶۰ درصدی اهرم فشار ایران نیست

ند پرایس به سخنان روز یکشنبه آنتونیو بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و اشاره‌اش به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردو ارجاع داد و گفت دولت آمریکا از میزان اورانیوم غنی شده ایران که هیچ‌توجیهی برای مصارف صلح‌آمیز ندارد، آگاه است. وی تصریح کرد که تهران نمی‌تواند از این مسئله به‌عنوان اهرم فشاری بر آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی و تحقیقاتش در مورد فعالیت‌های ایران سواستفاده کند. او اقدامات اخیر تهران را غیرسازنده دانست که تنها هزینه اضافی برایش به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از سئوالات مطرح شده در کنفرانس مطبوعاتی سه‌شنبه در باره برجام و این نکته بود که چشم‌انداز مشخصی برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود و بنابراین مشخص نیست که چرا ایالات متحده استراتژی شفافی اتخاذ نمی‌کند؟ با توجه به اینکه برخی می‌گویند ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را آغاز کرده است، آمریکا بالاخره چه زمانی می‌خواهد مانع جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران شود؟

ند پرایس در پاسخ به این موارد تصریح کرد که جوبایدن متعهد شده است اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و ما مصمم هستیم که چنین باشد. با شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود در مورد چالش‌هایی که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند داشته باشد، همکاری نزدیکی داشته‌ایم. برای حصول اطمینان از تعهدات اصولی‌مان در راه منع شدن ایران از دستیابی به سلاح‌هسته‌ای، بصورتی دائمی و با قابلیت راستی‌آزمایی، ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین و موثرترین گزینه است. همانطور که قبلا هم تاکید کرده‌ام قبل از خروج دولت قبلی آمریکا از برجام، بر ایران به‌شکلی دائمی و با قابلیت راستی‌آزمایی نظارت می‌شد و آن‌ها از انجام هر گونه فعالیت نگران‌کننده منع شده بودند.

اما در بحبوحه آنچه اکنون در ایران می‌بینیم و مردم شجاع ایران، به‌ویژه زنان و دختران، ما خیلی واضح گفته‌ایم که برجام در حال حاضر جایی در برنامه ما ندارد. چیزی که اکنون بر آن متمرکزیم، راه‌هایی است که می توانیم از اعتراض‌ها در سراسر ایران حمایت کنیم؛ حمایت از توانایی مردم در برخورداری از یک حقوق بشر جهانشمول و پاسخگو کردن آن‌دسته از مقامات ایرانی که مسئول این سرکوب‌های وحشیانه و قطع رابطه مردم ایران با جهان هستند.

ما می‌دانیم که {جمهوری‌اسلامی} ایران جوانان خود را می‌کشد. می‌دانیم که به روسیه پهپاد می‌دهد که با آن اوکراینی‌ها را بکشند. درست است که به این دلایل باید در عمل مانع ایران در این موارد شد اما وقتی می‌توانیم کلیه این‌ها را جامه عمل بپوشانیم که تعهدی که رئیس‌جمهور بایدن داده را عملی کنیم و اینکه ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

راه‌های عملی حمایت از معترضان درایران؛ اگر آن‌ها خواستار تغییر رژیم باشند؛ تکلیف چیست؟

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد راه‌های عملی حمایت از مردم و اینکه در صورتیکه خواسته آن‌ها تغییر رژیم درایران باشد، تکلیف چیست بر حمایت از مردم ایران برای ارتقا توانایی‌های خود در بهره‌مندی از حقوقشان تاکید کرد. ندپرایس گفت این‌ها نکاتی هست که تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها به مردم ایران مرتبط است و ما و هیچ‌کس دیگری قطعا نمی‌توانیم درباره آن تصمیم بگیریم چون در وهله اول بما مربوط نمی‌شود. مربوط به ایالات متحده نیست.»

آقای پرایس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رژیم ایران از مردم خودش می‌ترسد و از اینکه به خیابان بیایند و صریح نظراتشان را بگویند واهمه دارد گفت که آمریکا به حمایت از مردم ایران و کمک به آن‌ها برای بهره‌مندی از حقوقشان ادامه می‌دهد؛ درست مثل کاری که در نقاط دیگر دنیا هم انجام می‌دهد. او سماجت خبرنگار در اینکه حتی اگر خواسته‌ مردم تغییر رژیم باشد را بی‌پاسخ گذاشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؛ تهران: «قاطع و پشیمان‌کننده» پاسخ می‌دهیم

بن‌بستِ احیای برجام؛ مسئولان آژانس بدون مشخص کردن نتیجه گفتگوها تهران را ترک کردند

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد