شب پایانی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ حتی برد برزیل هم برای صعود کامرون کافی نبود

خوشحالی ابوبکر پس از گلزنی به برزیل
خوشحالی ابوبکر پس از گلزنی به برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم فوتبال کامرون موفق شد در آخرین شب مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با گل دقیقه پایانی ابوبکر برزیل را شکست دهد اما در نهایت در همین مرحله با مسابقات خداحافظی کرد.

آگهی

آخرین شب بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با شگفتی‌سازی کره جنوبی و صعود برزیل، پرتغال و سوئيس همراه بود. 

در چارچوب بازی‌های جام جهانی، تیم‌های دو گروه پایانی ۷ و ۸ به مصاف یکدیگر رفتند تا تکلیف ۴ تیم باقیمانده برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی این بازی‌ها مشخص شود. 

صعود کره جنوبی به همراه پرتغال

در بازی‌های گروه H تیم فوتبال کره جنوبی به مصاف پرتغالی رفت که از پیش صعود خود را قطعی کرده بود. کره‌ای‌ها که کار دشواری برای صعود داشتند از همان ابتدا بازی را هجومی آغاز کردند اما در دقیقه ۵ غافلگیر شدند و توسط هورتا دروازه خود را باز شده دیدند. 

با این حال این نماینده آسیا که مربی پرتغالی خود را هم به علت محرومیت روی نیمکت نداشت، در ادامه و در دقیقه ۲۷ بازی را به تساوی کشاند. 

در نیمه دوم کره‌ای‌ها با وجود حملات متعدد نتوانستند تا دقایق پایانی دروازه حریف را باز کنند و کم کم خود را حذف شده از این رقابت‌ها می‌دیدند. اما در دقیقه ۹۱ و روی ضد حمله‌ای سریع که سون هیونگ مین، ستاره این تیم ترتیب داد، توانستند با ضربه تمام کننده چوان به دومین گل خود برسند. 

AP Photo
شادی بازیکنان کره جنوبی پس از قطعی شدن صعود به مرحله بعدAP Photo

در دیگر بازی این گروه دو تیم غنا و اروگونه به مصاف یکدیگر رفتند که یادآور مسابقه خاطره‌انگیز مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. در همان ابتدای مسابقه، غنا به یک ضربه پنالتی دست یافت که بسیاری را به یاد همان دیدار معروف انداخت اما نماینده آفریقا گویی در به ثمر رساندن پنالتی در مقابل اروگوئه مشکل دارد و ۱۲ سال پس از آنکه آساموآ جیان پنالتی خود را از دست داد، این‌بار هم آیه مهاجم این تیم نتوانست در دقیقه ۲۱ ضربه خود را به گل تبدیل کند. 

یاران لوئيس سوارز در ادامه بازی و در دقایق ۲۶ و ۳۲ توسط دی آراسچتا توانستند به گل برسند تا خود را به صعود به مرحله بعد نزدیک ببینند. 

AP Photo
بازیکنان غنا و اروگوئه در پایان بازی مغموم و غمگین بودندAP Photo

اما گل دقیقه ۹۰ کره‌ای‌ها سبب شد تا این نماینده آسیا باشد که بعد از پرتغال ۶ امتیازی به عنوان تیم دوم این گروه به مرحله یک هشتم نهایی راه یابد. 

در پایان بازی‌های این گروه، پرتغال با ۶ امتیاز اول شد و کره جنوبی و اروگوئه که هر دو ۴ امتیازی و با تفاضل گل صفر بودند، تنها به دلیل گل زده بیشتر توانستند به عنوان نماینده آسیا در جدول رده‌بندی در رده‌های دوم و سوم قرار گیرند. غنا هم با ۳ امتیاز در انتهای جدول این گروه قرار گرفت. 

حتی شکست برزیل هم برای صعود کامرون کافی نبود

در بازی‌های گروه G، برزیل که پیش‌تر با دو پیروزی پیاپی صعود خود را قطعی کرده بود، تقریبا تیم دوم خود را برای دیدار مقابل کامرون به میدان فرستاد. این بازی متعادل که موقعیت گل چندانی هم نداشت تا دقایق پایانی با نتیجه تساوی بدون گل پیش می‌رفت. اما اوبکر ستاره و کاپیتان شیرهای رام‌نشدنی قاره آفریقا در دقیقه ۹۲ توانست دروازه ادرسون را به زیبایی باز کند. 

ابوبکر که در دیدار قبلی مقابل صربستان هم خوش درخشیده بود، بعد از به ثمر رساندن این گل از خود بیخود شد و پیراهنش را تن خارج کرد. او که پیش‌تر و در دقیقه ۸۱ کارت زرد اولش را دریافت کرده بود به خاطر این حرکت دومین کارت زرد را هم از داور دریافت و از مسابقه اخراج شد. 

صحنه‌ای که البته از اساس در تلویزیون ایران سانسور شد و حتی گزارشگر بازی هم متوجه اخراج مهاجم کامرونی‌ها نشد. 

Alessandra Tarantino/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
لحظه به ثمر رسیدن گل کامرون به برزیلAlessandra Tarantino/Copyright 2022 The AP. All rights reserved

کامرونی‌ها برای صعود، به تساوی در دیگر مسابقه نیاز داشتند که این نتیجه حاصل نشد. 

در بازی دیگر و همزمان این گروه، تیم‌های سوئيس و صربستان در دیداری تماشایی به مصاف یکدیگر رفتند. در این بازی پر گل، ۵ بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که ۳ بار سهم سوئیس و ۲ بار سهم صرب‌ها بود. 

سوئیسی‌ها در نهایت با پیروزی ۳-۲ در دیداری بسیار پرهیجان موفق شدند مجوز صعود خود به مرحله بعد را قطعی کنند و پس از برزیل در جایگاه دوم قرار بگیرند. 

در پایان بازی‌های این گروه، برزیل با ۶ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۲ در صدر جدول قرار گرفت و سوئيسی‌ها با همین تعداد امتیاز و تفاضل گل مثبت ۱ رده دوم را به خود اختصاص دادند. کامرون و صربستان هم در نهایت با ۴ و ۱ امتیاز با مسابقات خداحافظی کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با نتایج امشب، در مرحله بعدی برزیل به مصاف کره جنوبی می‌رود و پرتغال و سوئيس در دیداری تمام اروپایی، دیگر بازی مرحله یک هشتم نهایی را برگزار خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک هشتم نهایی جام جهانی؛ شگفتی‌سازی مراکش با حذف اسپانیا در شب آتش‌بازی پرتغال مقابل سوئیس

شب سوم یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ آسیایی‌ها حذف شدند، برزیل برای همه خط و نشان کشید

تیم ایران با شکست مقابل آمریکا از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد