واکنش‌ها به بازی ایران و آمریکا؛ بایدن به فوتبالیست‌های کشورش: خدا شما را دوست دارد

بازی ایران و آمریکا
بازی ایران و آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازی ایران و آمریکا در مسابقات جام جهانی قطر در حالی برگزار شد که غیر از حضور شماری از مردم در خیابان‌های برخی از شهرهای ایران و خوشحالی نسبت به باخت تیم ملی، این بازی واکنش‌های دیگری در جمع سیاستمداران، ورزشکاران و رسانه‌ها نیز برانگیخت.

آگهی

بازی ایران و آمریکا در مسابقات جام جهانی قطر در حالی برگزار شد که غیر از حضور شماری از مردم در خیابان‌های برخی از شهرهای ایران و خوشحالی نسبت به باخت تیم ملی، این بازی واکنش‌های دیگری در جمع سیاستمداران، ورزشکاران و رسانه‌ها نیز برانگیخت.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به پیروزی تیم ملی کشورش مقابل ایران گفت: «خدا شما را دوست دارد.»

وی که در یک کارخانه فناوری در میشیگان حاضر بود، لحظاتی پس از پایان بازی تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا به روی سن بازگشت و در میان صدای بلند موسیقی گفت که ایالات متحده آمریکا یک بر صفر ایران را شکست داده است.

بایدن ۸۰ ساله سپس چندین بار نام ایالات متحده آمریکا را تکرار کرد و گفت: «این یک بازی بزرگ بود.»

آسوشیتدپرس
لحظه‌ای که بایدن می‌خواهد خبر پیروزی تیم ملی فوتبال کشورش را به جمع اعلام کندآسوشیتدپرس

وی با یادآوری گفت‌وگوی تلفنی خود با اعضا و کادر فنی تیم قبل از شروع جام جهانی افزود: «به آن‌ها گفتم که شما می‌توانید این کار را انجام دهید. آن‌ها موفق شدند و خدا آن‌ها را دوست دارد.»

تیم ملی فوتبال آمریکا شب گذشته در بازی سوم خود در گروه بی توانست تیم ایران را شکست دهد و به همراه تیم انگلیس راهی مرحله بعدی شود. این تیم در مرحله بعدی با هلند بازی می کند.

واکنش قالیباف

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در پیامی پس از شکست تیم ملی فوتبال مقابل آمریکا گفت: «این شکست در شایستگی‌ و توانمندی‌های بازیکنان خدشه‌ای وارد نمی‌کند.»

بازیکنان و مربیان چه گفتند؟

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران پس از این بازی گفت که نیمه اول بازی در دست آمریکا بود و نیمه دوم برای ایران. وی تصریح کرد که «در نیمه دوم فرصت‌های بهتری را نسبت به آمریکا داشتیم ولی مطمئنا وقتی شما گل نزنید، تنبیه می‌شوید. واقعیت این است که فکر می کنم در نیمه دوم استحقاق گل زدن داشتیم و اگر به گل می‌رسیدیم شرایط کاملا متفاوت می‌شد.»

وی افزود: «رویای ما کامل نشد. از حالا باید به گام بعدی با ایران فکر کرد.»

سعید عزت‌الهی ار هواداران ایران عذرخواهی کرد و گفت: «فوتبال تمام شد اما زندگی ادامه دارد و درس خوبی برای ما شد. امیدوارم مردم ما را ببخشند. فقط می‌توانم بگویم معذرت می‌خواهم.»

گزارش خبرگزاری فرانسه از حال و هوای فوتبالی در آمریکا

خبرگزاری فرانسه پس از شکست ایران از آمریکا در جام جهانی قطر نوشت که «در لس‌آنجلس و واشنگتن، بسیاری از ایرانی-آمریکایی‌ها این شکست را پذیرفتند بدون اینکه بخواهند حمایت سیاسی خاصی به آن اضافه کنند.»

آبتین معروفی به فرانس پرس گفت: «راستش را بخواهید با توجه به وضعیت ایران احساس کردم خرد شدم.» طبق این گزارش، آبتین که یک ایرانی-آمریکایی است برای تماشای این مسابقه به باری در لس‌آنجلس رفته بود. او به پیروزی هر کدام از تیم‌ها راضی بود.

شیرین زن ۵۰ ساله‌ای که مسابقه را در لس‌آنجلس تماشا می‌کرد گفت: «من از هر دو تیم حمایت می‌کنم.»

با این حال راشل دوست شیرین با وجود تباری ایرانی گفت که از آمریکا در این بازی حمایت می‌کند. وی با این حال تاکید کرد که این حمایت برای محکوم کردن سرکوب اعتراضات در ایران است.

داریوش در باری در واشنگتن بسیار نزدیک به کاخ سفید خود را «بی‌طرف» توصیف می‌کند. چند میز جلوتر یک ایرانی- آمریکایی از احساسات بسیار متفاوت خود می‌گوید. او تصریح می‌کند که در نهایت سیاست قوی‌تر از علاقه او به فوتبال است و تصمیم می‌گیرد که از تیم آمریکا حمایت کند.

وی اضافه می‌کند: «نمی‌خواستم این شادی را برای حکومت ایران باشد. قلب من با مردم ایران است، نه حکومت.»

اما هواداران آمریکایی تیم ملی آمریکا چه می‌گویند؟ مکس اسپیر که با دوستانش در لس‌آنجلس فوتبال را تماشا کرد گفت: «می‌دانم که بعضی‌ها با سوت زدن حین سرود ملی حمایت خود را از انقلاب نشان می‌دهند اما فکر نمی‌کنم این دیدار تقابل غرب و شرق باشد.»

وی افزود: «معتقدم حمایت از بازیکنان ایرانی به معنای حمایت از حکومت نیست. این‌ها دو چیز متفاوت هستند.»

آگهی

روزنامه‌های ایران چه تیتری کار کردند؟

گرچه این بازی نیمه شب ایران به پایان رسید اما شماری از روزنامه‌ها چاپ رسانه‌های خود را برای این بازی نگه داشتند و با تیترهای غیرسیاسی نسبت به باخت ایران واکنش نشان دادند. 

سایت رسانه
روزنامه خبر ورزشیسایت رسانه
سایت رسانه
روزنامه گلسایت رسانه
سایت رسانه
روزنامه هم میهنسایت رسانه
سایت رسانه
روزنامه اعتمادسایت رسانه
سایت رسانه
روزنامه ایرانسایت رسانه

عکس‌های پس از بازی

آسوشیتدپرس
گریه‌های سعید عزت‌اللهیآسوشیتدپرس
AP Photo
دو تن از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست از آمریکاAP Photo
Kristopher Radder/AP
خوشحالی هواداران آمریکا در آمریکاKristopher Radder/AP
AFP
هواداران تیم ایران در لس آنجلسAFP
AP Photo
افرادی که در استادیوم در حمایت از اعتراضات ایران حضور داشتندAP Photo
AP Photo
قهوه‌خانه ای در لبناAP Photo
AP Photo
دختری با شعار زن، زندگی، آزادی روی تیشرتشAP Photo
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای اولین بار در تاریخ داور از جیب خود «کارت سفید» بیرون آورد

سرنوشت متفاوت دو هم تیمی‌ دوران کودکی در شب بازی ایران و آمریکا؛ مهران سماک و سعید عزت اللهی

همه‌چیز درباره حساس‌ترین مسابقه مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲؛ ایران-آمریکا، رقابتی فراتر از فوتبال