آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را در فردو آغاز کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تایید غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تایید غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهران می‌گوید که این اقدام، واکنشی در برابر صدور قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی در انتقاد از برنامه هسته‌ای بوده است.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۲ نوامبر تایید کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو در استان قم آغاز کرده است.

تهران اعلام کرده که این اقدام را روز دوشنبه در واکنش به قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، اعلام کرد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای توسعه قابل توجه تولید اورانیوم با غنای پایین در فردو از طریق نصب ۱۴ آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶» است که ۶ مورد آن جایگزین آبشارهای سانتریفیوژهای نسل پایین «آی‌آر۱» خواهد شد.

آقای گروسی در گزارش خود نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را از تأسیسات فردو به اطلاع ایران خواهد رساند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود از تصمیم ایران برای نصب تأسیسات دومی را در نطنز خبر داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقدام‌های انجام شده در فردو شامل «تولید محصول اورانیوم «یو‌اف‌۶» با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار» در این مجتمع است.

آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو در حالی است که غنی‌سازی۶۰ درصد در مجتمع نطنز نیز همچنان ادامه دارد که به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید بمب اتمی نزدیک است.

ایران پیش از توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۵، اورانیوم را به میزان ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد اما بر اساس توافق انجام شده، فقط مجاز بود تا سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو را تأیید کرده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که این ادعا را تایید نمی‌کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با تصویب دومین قطعنامه‌ خود در سال جاری میلادی از ایران خواست که هرچه سریع‌تر با بازرسان این آژانس در تحقیقات درباره منشا اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده‌اش همکاری کند.

اما ایران خواستار بسته شدن این پرونده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و اعلام کرده است که در غیر این صورت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز نخواهد گشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت «عدم همکاری ایران»

رافائل گروسی: لغو نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند