نتانیاهو مامور تشکیل کابینه می‌شود؛ اسرائیل در آستانه روی کار آمدن دست راستی‌ترین دولت تاریخش

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کابینه نتانیاهو که می‌تواند دست‌راستی‌ترین در تاریخ اسرائيل به شمار رود، نگرانی‌های زیادی را در چه در داخل این کشور و چه در سطح منطقه و جهان برانگیخته است.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل روز یکشنبه بار دیگر ماموریت رسمی برای تشکیل دولتی را که می‌تواند راست‌گراترین دولت در تاریخ اسرائيل باشد، دریافت می‌کند. اتفاقی که نگرانی‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را برانگیخته است. 

پس از یک دوره بن‌بست سیاسی بی‌سابقه که منجر به برگزاری پنج انتخابات در کمتر از چهار سال شد، بنیامین نتانیاهو توانست بار دیگر در انتخابات موفق ظاهر شود و احتمالا به معنای بازگشت او به قدرت در اسرائيل به شمار آید. 

در بیانیه ریاست جمهوری روز جمعه، آمده است که شصت و چهار قانونگذار به اسحاق هرتزوگ،  رئیس جمهوری اسرائیل توصیه کردند که نتانیاهو را برای تشکیل دولت منصوب کند.

به این ترتیب نتانیاهو دعوت شد تا بار دیگر مسئولیت نخست‌ وزیری را برعهده بگیرد. او پس از آن ۲۸ روز فرصت خواهد داشت تا کابینه را تشکیل دهد. وی همچنین می‌تواند در صورت نیاز این بازه زمانی را برای ۱۴ روز دیگر نیز تمدید نماید. 

نتانیاهو از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و سپس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ با رکوردی بی سابقه رهبری اسرائیل را بر عهده داشت. حزب راستگرای او لیکود و متحدانش، دو حزب یهودی افراطی ارتدوکس و بلوک راست افراطی صهیونیسم مذهبی، با کسب ۶۴ کرسی در کنست، باعث شد تا نتانیاهو یک دولت ائتلافی باثبات تشکیل دهد.

تمام اینها در حالی اتفاق می‌افتد که این سیاستمدار ۷۳ ساله همچنان سنگینی اتهامات فساد مالی را روی دوش خود احساس می‌کند. 

در بیانیه‌ای که ریاست‌جمهوری اسرائيل منتشر کرده آمده است که ۲۸ قانونگذار رقیب میانه‌روی نتانیاهو، نخست‌وزیر مستعفی یعنی یایر لاپید را پیشنهاد داده‌اند.

همچنین چهار حزب از جمله رام اسلامگرای عرب به رهبری منصور عباس که با حمایت از دولت ائتلافی لاپید در سال گذشته تاریخ ساز شد از پیشنهاد نامزد خودداری کردند.

نتانیاهو احتمالاً مجبور خواهد بود تا با درخواست‌های متحدان راست افراطی خود برای تعهدات سیاسی و پست‌های کابینه کنار بیاید، اما انتظار نمی‌رود در جریان مذاکرات ائتلاف با چالش‌های غیرقابل حلی مواجه شود.

ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، رهبران مشترک بلوک صهیونیسم مذهبی، علنا خواستار کنترل دو وزارتخانه کلیدی امنیت عمومی و دفاع شده‌اند.

بن‌گویر که به لفاظی‌های ضد عربی و تمایل برای الحاق کل کرانه باختری به اسرائیل شهرت دارد، بارها از سرویس‌های امنیتی خواسته است تا از نیروی بیشتری برای مقابله با ناآرامی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی استفاده کنند.

خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها افزایش یافته است و بنا به گفته سازمان ملل با افزایش درگیری‌ها و حملات نیروهای اسرائيلی،  ماه‌های اخیر مرگبارترین دوره در سال‌های گذشته در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل بوده است. 

موفقیت انتخاباتی صهیونیسم مذهبی باعث ایجاد نگرانی در میان مخالفان سیاسی این جریان و اعراب اسرائیلی شده است که سال ها در نقطه مقابل بن گویر قرار داشتند. ند پرایس، سخنگوی دولت آمریکا روز پنجشنبه بن گویر را پس از حضور در مراسم یادبود یک یهودی افراطی، «فردی منفو» نامید.

رسانه‌های اسرائيلی گزارش کرده‌اند که هرتزوگ که عمدتا نقشی نمادین دارد، تلاش کرده تا لاپید و وزیر دفاعش بنی گانتز را متقاعد کند که با نتانیاهو ائتلاف کند تا بن‌گویر را از ورود به دولت بازدارد. اما رئیس جمهوری به صورت رسمی این ادعاها را رد کرده است. 

با این حال هرتزوگ این هفته پس از نشستی با رهبران افراطی ارتدوکس گفت: «شما شریکی دارید که تمام دنیای اطراف ما نگران او هستند.»

او همچنین روز پنجشنبه به بن‌گویر گفت که «تصویر خاصی از شما و حزب شما وجود دارد که به نظر می رسد، و من آن را با صداقت می‌گویم، که از بسیاری جهات نگران کننده است.» او همچنین گفت: «سوالاتی از شهروندان اسرائیلی و رهبران جهان دریافت کرده‌ام،  سوالات بسیار حساس در مورد حقوق بشر.»

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، آریه دری، رئیس حزب افراطی ارتدوکس شاس که پس از کسب ۱۱ کرسی قوی تر از قبل شده، نیز انتظار می‌رود نقش مهمی در دولت ایفا کند و چشمش به وزارت کشور یا دارایی باشد. دری در سال ۲۰۲۱ به فرار مالیاتی محکوم شد و قبلاً به دلیل کلاهبرداری زندانی شده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

انتظار می‌رود دولت جدید اصلاحات قضایی را به یک اولویت اصلی تبدیل کند، زیرا در تلاش است تا آنچه را از آن تحت عنوان «برنامه فعال و چپ‌گرای قضات اسرائيلی» از آن نام می‌برد، تغییر دهد. تغییراتی که البته به کابینه دست راستی اسرائيل اجازه خواهد داد تا از اتهامات و پرونده‌های فساد مالی رهایی یابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو یک گام به تشکیل راستگراترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل نزدیک شد

نتانیاهو در راه بازگشت به قدرت؛ «پادشاه» جدید برای مقابله با ایران و برنامه هسته‌ای آن

بایدن وارد تل‌آویو شد؛ لاپید: رئيس جمهوری آمریکا یک صهیونیست بزرگ و یکی از بهترین دوستان اسرائيل است