چین پیام ضبط شده رئیس شورای اتحادیه اروپا را پخش نکرد

رهبران اتحادیه اروپا و چین در قاب یک تصویر
رهبران اتحادیه اروپا و چین در قاب یک تصویر Copyright Yin Bogu/Xinhua
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در چارچوب یک نمایشگاه بین المللی تجاری در شانگهای، مقامات چینی سخنرانی ضبط شده شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا را بدلیل انتقاد او از روسیه و کاهش تجارت با چین سانسور کرده و اجازه پخش به آن ندادند.

آگهی

به گفته دیپلمات‌ها اروپایی، مقامات چینی ویدیوی سخنرانی رئیس شورای اتحادیه اروپا در چارچوب یک نمایشگاه بزرگ تجاری در شانگهای را پخش نکرده اند. 

ویدئوی شارل میشل، رئیس بلژیکی شورای اتحادیه اروپا که قرار بود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه پخش شود بدلیل سخنان انتقادی او از «جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین» و «کاهش وابستگی تجاری اتحادیه اروپا به چین» سانسور و نهایتا پخش نشد. 

سه دیپلمات اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود این موضوع را به خبرگزاری رویترز اطلاع داده اند. 

سخنان شارل میشل پیش تر بصورت ویدئویی ضبط شده بود. 

این دیپلمات‌ها که به دلیل حساسیت موضوع نامشان ذکر نشده است، به رویترز گفتند که از حذف این سخنرانی شگفت زده شده اند.

بارند لیتس، سخنگوی شارل میشل به خبرگزاری رویترز گفت: «رئیس شورای اتحادیه اروپا برای سخنرانی در پنجمین مجمع هونگ کیائو در شانگهای دعوت شد. طبق درخواست مقامات چینی، ما در واقع یک پیام از پیش ضبط شده به آنها ارائه کرده بودیم که در نهایت نشان داده نشد.»

هیچ یک از سازمان‌ دهندگان این نمایشگاه و یا وزارت بازرگانی چین و شهرداری شانگهای، توضیحی در این باره ارائه نداده‌اند.  سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که از این موضوع آگاهی ندارد. 

به گفته دیپلمات‌های نزدیک به اتحادیه اروپا، گزیده‌ای از سخنرانی رئیس شورای اتحادیه اروپا قرار بود انتقاد از «جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین» و درس های مهم آن به اروپا و همچنین «برقراری تعادل تجاری بین چین و اتحادیه اروپا» باشد. برقراری تعادل تجاری بین چین و اتحادیه اروپا به معنای کاهش گسترده واردات محصولات چینی در اتحادیه اروپاست. 

چین همواره از هرگونه انتقاد از روسیه در ماه های اخیر خودداری کرده است. 

انتظار می رود شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و شارل میشل سه شنبه و چهارشنبه آینده در چارچوب اجلاس سران کشورهای گروه بیست در بالی اندونزی با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. البته بعید به نظر می‌رسد که رئیس شورای اتحادیه اروپا اجازه اظهارنظر یا انتقاد از چین در آن نشست را پیدا کند چرا که او نماینده ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست و به تنهایی قدرت حقوقی بسیار کمی برای اظهارنظرهای سیاسی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر «بحث‌بر‌انگیز» شولتس به چین؛ شی‌جین‌پینگ: پکن و برلین در «زمان آشفتگی» همکاری کنند

برنده بخت‌آزمایی در چین جایزه ۳۰ میلیون دلاری را از همسر و فرزندش مخفی کرد

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند