ایلان ماسک از امروز «اخراج گستردۀ کارکنان توییتر» را آغاز می‌کند

Elon Musk
Elon Musk Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامیان حقوق مدنی هشدار داده‌اند که کاهش کارکنان توییتر آنهم تنها چند روز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، احتمالا پیامدهای بدی خواهد داشت.

آگهی

شرکت توییتر روز پنج‌شنبه در ایمیلی به کارکنان اعلام کرد که ایلان ماسک از روز جمعه اخراج گسترده کارکنان توییتر را آغاز خواهد کرد؛ اقدامی که شمار کارمندان این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را بطور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

در این ایمیل آمده است: «در چاچوب تلاش‌ها برای قرار دادن توییتر در مسیری درست، پروسۀ دشوار کاهش نیروی کار جهانی خود را از روز جمعه آغاز خواهیم کرد.»

در ادامۀ این اطلاعیه، به همۀ کارکنان یادآوری شده که نباید در جریان اجرای این برنامه، «اطلاعات محرمانه شرکت» را در رسانه‌های اجتماعی یا مطبوعات فاش کنند.

اخراج گستردۀ کارکنان در حالی آغاز می‌شود که تنها چند روز از تحویل این شرکت به مالک جدید آن می‌گذرد. ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، توییتر را به بهای ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرده است.

شمار کارکنان این شرکت در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۷ هزار نفر بوده و گمان می‌رود در پایان پروسۀ اخراج، حدود ۵۰ درصد از نیروی کار این شرکت برکنار شوند که به معنای از حذف هزاران شغل است.

توییتر همچنین به کارمندانش اعلام کرده که در جریان اجرای روند اخراج گستردۀ کارکنان، دفاتر این شرکت موقتاً بسته خواهند شد و تمام دسترسی‌ها موقتا به حالت تعلیق در خواهند آمد تا «به حفظ ایمنی هر کارمند همچنین سیستم‌های توییتر و داده‌های مشتریان کمک شود».

ایلان ماسک در اولین روزهای ورود به این شرکت نیز شماری از مدیران ارشد آن را اخراج کرد؛ از جمله پاراگ آگراوال مدیر اجرایی، ند سگال مدیر مالی و ویجایا گاد مدیر امور حقوقی و سیاستگذاری.

اخراج کارکنان بخشی از تلاش‌های ماسک برای سودآور کردن شرکت توییتر است؛ چراکه او معتقد است رقم ۴۴ میلیارد دلار برای خرید توییتر بسیار گران بوده است.

ماسک مبلغ خرید شرکت توییتر را با سرمایه خود همچنین دریافت حدود ۱۳ میلیارد دلار وام تامین کرد و می‌گوید اکنون برای بازپرداخت این وام‌ها تحت فشار است.

او روز پنج‌شنبه نیز به بخش‌های مختلف این شرکت دستور داد تا با کاهش بودجۀ سرویس‌های کلود و سرورها، یک میلیارد دلار در هزینه‌های زیرساختی صرفه‌جویی کنند؛ او قصد دارد برخی از خدمات توییتر به کاربرانش را نیز پولی کند.

حامیان حقوق مدنی هشدار داده‌اند که کاهش کارکنان توییتر آنهم تنها چند روز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، احتمالا پیامدهای بدی خواهد داشت.

ساشا هاورث، مدیر اجرایی در شرکت Tech Oversight Project می‌گوید: «حمله وحشتناک به همسر نانسی پلوسی نشان داد که چگونه تئوری‌های توطئه مطرح شده در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به وقوع خشونت در دنیای واقعی شود. با این حال ایلان ماسک با این کارش به طرز خطرناکی به این روند سرعت می‌دهد.»

کارمندان توییتر نیز که ماههاست تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض درباره معامله شرکت توییتر و سیاست‌های احتمالی ایلان ماسک در رنج بودند، از روز پنج‌شنبه در واکنش به خبر اخراج‌ها و قطع دسترسی‌شان به ایمیل‌های کاری، لپ تاپ‌ها و اپلیکیشن‌های ارتباطیِ داخل شرکت، به کمک هشتگ #OneTeam پیام‌هایی در حمایت از یکدیگر منتشر کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایلان ماسک: به محض اینکه یک احمق را برای ریاست توئیتر پیدا کنم خودم کنار خواهم رفت

نگرانی اتحادیه اروپا از اخراج کارمندان توییتر؛ دفتر بروکسل تعطیل شد

ایلان ماسک به «دورکاری» کارکنان توییتر پایان داد