شارل میشل در قزاقستان خواستار گسترش روابطه اتحادیه اروپا با متحدان سنتی مسکو در آسیای میانه شد

شارل میشل و قاسم ژومارت توکایف
شارل میشل و قاسم ژومارت توکایف Copyright AP/Kazakhstan's President Press Office
Copyright AP/Kazakhstan's President Press Office
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در دیدار خود از قزاقستان بر گسترش روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه تاکید کرد.

آگهی

 شارل میشل در اولین دیدار خود از قزاقستان خواستار گسترش روابط اتحادیه اروپا با کشورهای آسیای میانه شد. رئیس شورای اتحادیه اروپا با شرکت در نشست خبری با قاسم ژومارت توکایف، رییس جمهوری قزاقستان، گفت که «آسیای میانه و اروپا بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک خواهند شد.» 

این دیدار در حالی است که اغلب کشورهای آسیای میانه، متحد اصلی روسیه هستند و اتحادیه اروپا پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته، تحریم های بی سابقه ای را علیه روسیه به اجرا درآورده است. 

با این حال شارل میشل، نخست وزیر پیشین بلژیک، قزاقستان را «شریک حیاتی» اتحادیه اروپا خواند و گفت که امیدوار است همکاریها «توسعه پیدا کنند.» 

شارل میشل در این نشست خبری با انتقاد از کاخ کرملین، جنگ تجاوزکارانه به اوکراین را محکوم کرد. رئیس شورای اتحادیه اروپا قرار است با رهبران دیگر کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز در آستانه نشست آستانه دیدار وگفتگو کند.

 این اولین نشست اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه خواهد بود، گردهمایی که به گفته شارل میشل «فراتر از یک گفت و گوی سیاسی بین دو منطقه» است.

 رئیس شورای اتحادیه اروپا در این دیدار خواستار سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل در این کشور شد.

 قزاقستان پس از آغاز جنگ اوکراین، بدنبال کاهش وابستگی با مسکو بوده است. 

این سفر رئیس شورای اتحادیه اروپا، دو هفته پس از آن صورت می گیرد که آستانه میزبان نشستی با حضور روسیه بود. 

کشورهای آسیای میانه متحدان سنتی کاخ کرملین در سه دهه اخیر هستند. این کشورها تاکنون هیچ کدام آشکارا نه حمله روسیه به را محکوم  و نه اینکه از کاخ کرملین در این جنگ حمایت کرده اند. 

رئیس شورای اتحادیه اروپا، قزاقستان را به عنوان یک شریک تجاری بزرگ برای اتحادیه اروپا معرفی کرد و خواستار سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل در این کشور شد. 

قزاقستان از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، به دنبال کاهش وابستگی خود به مسکو است. قزاقستان می خواهد راه هایی برای صادرات نفت، به جز از روسیه، پیدا کند. حدود سه چهارم از نفت قزاقستان از طریق روسیه به کشورهای دیگر صادر می شود. رئیس جمهوری قزاقستان در اوايل ماه ژوئیه نیز، قول همکاری های بیشتر در زمینه انرژی به اتحادیه اروپا داده بود. 

شارل میشل و قاسم ژومارت توکایف در این نشست تاکید کردند که قصد ندارند که تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه، تاثیر منفی بر اقتصاد کشورهای آسیای میانه داشته باشد. 

هردو همچنین در مورد انتقال «شرکت های تولیدی اروپایی» به قزاقستان که محصولات آنها مشمول تحریم نیستند، گفتگو کردند.

 اهمیت قزاقستان به جز انرژی های فسیلی، موقعیت جغرافیای این کشور است. قزاقستان در قلب پروژه عظیم جاده ابریشم چین قراردارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست شولتس با رهبران ۵ کشور آسیای میانه؛ راهکار آلمان برای مقابله با نفوذ روسیه در منطقه چیست؟

دولت قزاقستان: ۴۶۴ نفر دیگر به اتهام تروریسم و بر هم زدن نظم عمومی بازداشت شدند

قزاقستان و روسیه در چنگال «بدترین» سیل ۸۰ سال اخیر؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام شد