تلاش الجزایر برای تنوع‌بخشی به اقتصاد با احیای صنعت معدن

تلاش الجزایر برای تنوع‌بخشی به اقتصاد با احیای صنعت معدن
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Cyril Fournerisیورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در الجزایر جست‌وجو برای خاک‌های کمیاب بیشتر شده، و مسئولان این کشور قوانین مربوط به معادن را بازبینی کرده‌اند. همچنین یک دانشکدهٔ ویژهٔ معدن نیز به‌تازگی در این کشور افتتاح شده است.

آگهی

الجزایر با تکیه بر معادن طلا، روی، مس و فسفات خود می‌کوشد به اقتصادش تنوع ببخشد. این کشور در راستای اهداف صنعتی‌اش چند پروژهٔ عظیم استخراج معدن را راه‌اندازی کرده که «غار جبیلات» یکی از آنهاست. 

معدن غار جبیلات در سال ۱۹۵۲ کشف شده اما کار استخراج آن پس از سال‌ها مطالعه و بررسی تابستان سال جاری آغاز شد. هدف، استخراج ده‌ها میلیون تن سنگ آهن در سال است که حدود ۱۲ میلیون تن آن در صنعت فولاد داخلی مصرف می‌شود.

نورالدین اوسعت، مدیر فنی عملیات استخراج دربارهٔ این معدن می‌گوید: «تنها معدن الجزایر که پاسخگوی چنین تقاضایی باشد غار جبیلات است، استخراج از این معدن آسان است، چون عمق پوشش سطحی‌اش بسیار کم است، کافی است حدود ۶۰ سانتی‌متر پایین بروید تا به سنگ آ‌هن برسید.»

عملیات استخراج علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه هم نواحی شهری پدید می‌آورد، یعنی از زمان شروع بهره‌برداری از این معدن شهرک‌های کاملی در این ناحیه برپا شده است. شماری از مصرف‌کنندگان عمدهٔ آهن دنیا برای خرید محصول این معدن پیش‌قدم شده‌اند.

سنگ آهن معدن غار جبیلات ۹۰ درصد آهن و ۱۰ درصد ناخالصیِ فسفات دارد که جداسازی آن از آهن در کارخانجات تازه‌ای که در شمال کشور ایجاد شده صورت می‌گیرد. همچنین خط آهن جدیدی برای انتقال سنگ آهن از معدن به این کارخانجات کشیده شده است، و این مسیر بناست دالان اقتصادی تازه‌ای میان شهرهای تندوف و وهران در غرب این کشور ایجاد ‌کند.

شهر وهران جایگاه صنعت ملی فولاد الجزایر است، کارخانجاتی که این کشور را به صادرکنندهٔ شمش فولاد بدل کرده، و حالا مدیرانش با این معدن تازه در حال سرمایه‌گذاری روی تولید ورق و لولهٔ فولادی‌اند.

آلپ توپک‌اوغلو، عضو هیئت مدیره فولاد ملی الجزایر دراین‌باره می‌گوید: «داشتن معدن سنگ آهن داخلی باعث اطمینان خاطر است. بسیاری از پروژه‌ها در کشور احیا شده‌اند. بازار این صنعت در الجزایر امروز بسیار خوب است.»

غار جبیلات تنها پروژهٔ عظیم معدن الجزایر نیست، یک پروژهٔ کامل استخراج فسفات در شهر «تبسه» در شرق نیز به منظور تولید و صادرات کود راه‌اندازی شده و در شهر «بجایه» در شمال نیز بناست یک معدن عظیم روی به بهره‌برداری برسد.

مسعود هوفانی، مشاور وزارت معادن و انرژی الجزایر دراین‌باره می‌گوید: «امروز اقتصاد جهانی نیازمند فلزات و کانی‌هاست، و الجزایر می‌خواهد از این فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال بهره ببرد تا خود را توسعه بدهد و برای نسل‌های آینده پروژه‌های زیربنایی و ارزشمند راه‌اندازی کند.»

مسئولان الجزایر همچنین جست‌وجو برای خاک‌های کمیاب و گران‌بها را بیشتر کرده‌اند، آنان همچنین اخیرا قوانین مربوط به معادن را بازبینی کرده و نیز یک دانشکدهٔ ویژهٔ معدن را نیز در کشور افتتاح کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ساخت شهرهای هوشمند اقماری؛ راه‌حل الجزایر برای بحران مسکن

الجزایر؛ پیشرو در صنعت داروسازی آفریقا