شی جین پینگ، رهبر کنونی و احتمالا سال های آینده چین کیست؟

شی جین پینگ
شی جین پینگ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شی مردی با ایمان است. ایمان او تنها کمونیسم و خدای او، حزب کمونیست چین است.»

آگهی

وقتی که شی جین پینگ قدرت در سال ۲۰۱۲ قدرت را به دست گرفت، برخی ناظران سیاسی بر اساس پیشینه خانوادگی او پیش بینی کردند که «لیبرال ترین رهبر» چین کمونیست به قدرت رسید، اما زمان نشان داد که این پیش‌بینی‌ها کاملا اشتباه بوده است. 

ده سال پس از کسب قدرت، شی جین پینگ امروز تبدیل به قدرتمندترین رهبر چین پس از مائو تسه تونگ، بنیان گذار جمهوری کمونیستی خلق چین شده است. 

همچون مائو، رهبر چین کمونیست در یک دهه گذشته نشان داد، که مخالفان را کمتر از اسلاف خود خود تحمل می کند. مداخله حکومت در زندگی خصوصی افراد در این ده سال بیش از همیشه افزایش پیدا کرد. 

شی جین پینگ که پیش از به قدرت رسیدن، تنها با عنوان همسر یک خواننده مشهور چینی شناخته می شد، طی این سالها به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل شده که به گفته ناظران، از زمان مائو بی سابقه است.

هر چند برخی از مخالفان شی جین پینگ قصد دارند او را به عنوان رهبری که بدنبال منافع شخصی است معرفی کنند، اما آلفرد ال چان، زندگینامه نویس رهبر چین، می گوید: «برخلاف ادعاها، او بیش از آنکه طالب ثروت باشد طالب این است که چین را به نخستین ابرقدرت جهان تبدیل کند.» این نویسنده و مورخ می گوید که رهبر چین می خواهد چشم انداز خود، که شباهت زیادی به رویای بنیان گذاران حزب کمونیست دارد را در این کشور محقق کند.

کری براون، نویسنده کتاب «شی، مطالعه ای در قدرت» می گوید: «شی مردی با ایمان است. ایمان او تنها کمونیسم و خدای او، حزب کمونیست چین است.» 

به گفته این نویسنده آمریکایی مهم ترین اشتباهی که جهانیان درباره شی جین پینگ مرتکب می شوند این است که «ایمان او جدی گرفته نمی شود.»

زندگی دشوار شی را سرسخت تر از همیشه می کند

شی جین پینگ، متولد ۱۹۵۳ میلادی در شهر پکن است.

 پدر او شی ژونگ شان، یکی از انقلابیون و از بنیانگذاران حزب کمونیست است. شی ژونگ شان از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که سه بار توسط مائو تسه تونگ از مقام‌های خود برکنار شد. وی از معدود مقامات چینی بود که در سال ۱۹۸۶ به برکناری هو یائوبانگ، از اصلاح طلبان حزب کمونیست اعتراض کرده و به همین دلیل هم برای همیشه مورد لعن و نفرین رهبران حزب کمونیست قرار گرفت.

 البته پیش از آن نیز شی ژونگ شان قبل از انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۶۲ از پست معاونت نخست‌ وزیر برکنار و سرانجام به زندان افتاده بود. 

او هم مانند بسیاری دیگر از روشنفکران جوان آن دوران برای کار به نواحی روستایی فرستاده شد و رهبر کنونی چین در این شرایط بزرگ شد. زندگی آنها در یک روز کاملا تغییر کرد. 

AFP
شی جین پینگ در دوران جوانیAFP

شی جین پینگ می گوید به همین دلیل هم توسط همکلاسی هایش مرتبا طرد و منزوی می‌شد. 

او از ۱۵ سالگی مانند بسیاری از نوجوانانی که خانواده هایشان از مخالفان دولت بودند، به مرکز چین فرستاده شد تا در زمین های کاشت غلات کار کند. او همچنین مجبور بود در «جلسات مبارزه» شرکت کند و یاد بگیرد تا «همچون پدر مخالف حزب بار نیاید.»  

 رهبر کنونی چین  در سال ۱۹۹۲ و در مصاحبه با واشنگتن پست گفت که « کاری که این کمپ ها با شما می کند مهم است چون اگر نمی خواهید واقعیت های جامعه چینی را بفهمید و بپذیرید مجبور خواهید شد که آن را ببینند و بفهمید. این باعث می شود که سریعتر به بلوغ برسید.» 

Ng Han Guan/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
مائوNg Han Guan/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.

آلفرد چان، زندگی نامه نویس رهبر چین می گوید شرایط سخت زندگی به او یاد دادند که « مثل کوه سرسخت» باشد. شی مدتی برای کار در روستاها شب‌ها در انبار می خوابید. این انبار امروز به یکی از «جاذبه های توریستی چین» تبدیل شده است. همزمان تصویری از شی درهمین انبار نصب شده که نشان می دهد رهبر چین پس از کار طاقت فرسا، مشغول به مطالعه کتاب می شد.

بدلیل گذشته پدرش، همواره حزب کمونیست چین درخواست‌های شی برای عضویت را رد می کرد تا این که نهایتا با این تقاضا موافقت شد و  شی جین پینگ، در سال ۱۹۷۴ رئیس واحد حزب روستایی شد که در آن کار می کرد. 

۲۵ سال بعد در سلل ۱۹۹۹ فرماندار استان فوجیان شد. ۵ سال بعد، دبیر حزب کمونیست در این استان و در نهایت از سال ۲۰۰۷ وارد کادر اصلی حزب کمونیست چین شد. 

به گفته بن گیگز، یکی از زندگینامه نویسان شی جین پینگ، «رهبر چین تمام مدارج را بصورت پله پله، همانگونه که میثاق حزب است طی کرد تا به بالاترین درجه برسد.»

آگهی

با وجود اجحافی که از سوی حزب کمونیست چین به خانواده شی جین پیانگ وارد شد اما او هیچگاه برای انتقام نیامد و به گفته زندگینامه نویس او، آلفرد چان همواره خود را «به عنوان وارث انقلاب» معرفی می کند. 

حال قرار است که شی جین پینگ در کنگره مهم حزب کمونیست در ماه جاری برای سومین بار از سوی کادر رهبری، به عنوان رئیس جمهوری شناخته شود.

رئیس جمهوری که به جز کمک شایانش به پیشرفت اقتصاد چین، عامل اصلی سرکوب جنبش های مدنی، رسانه های مستقل و آزادیهای اساسی بوده است. به جز این، سرکوب و کشتار مسلمانان اویغور در دوران رهبری او، به اوج خود رسیده است.

ناظران می گویند یکی از دلایل اصلی که شی را به یک «دیکتاتور تبدیل کرد» این است که شی جین پینگ ترس از تکرار اتفاقات اتحاد جماهیر شوروی را در ذهن دارد. به همین دلیل رهبر چین تصمیم گرفته است به هر قیمتی که شده حزب کمونیست، قدرتمندتر از همیشه و مصون از تمام گزندها دنیای لیبرال بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قدرت‌گیری روزافرون شی جین‌پینگ چه «آینده‌ای» برای جهان رقم می‌زند؟

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند