دست رد عربستان به سینه بایدن در آستانه انتخابات؛ ریاض با تعویق کاهش تولید نفت مخالفت کرد

تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی
تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقدام اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه نگرانی واشنگتن را در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین درست پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر در آمریکا افزایش داده است. رخدادی که می‌تواند به اکثریت متزلزل حزب دموکرات‌ در مجلس نمایندگان و سنا پایان دهد.

آگهی

عربستان پس از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت که با وجود مخالفت آمریکا اتخاذ شده بود، انتقاد واشنگتن از پادشاهی سعودی را «غیرواقعی» عنوان کرد و اجرایی شدن این تصمیم را به نفع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دانست.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم اوپک پلاس از طریق اجماع و با در نظر گرفتن تعادل عرضه و تقاضا اتخاذ شد و هدف آن مهار نوسانات بازار بود.»

پس از آن اوپک پلاس هفته گذشته (۵ اکتبر) با وجود انجام هفته‌ها لابی از سوی مقامات آمریکایی، اعلام کرد که تولید نفت خود را از ماه نوامبر ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اوایل هفته جاری گفت که حصول این تصمیم برای آینده روابط آمریکا و عربستان «عواقبی» را در پی خواهد داشت. همزمان برخی رسانه‌های آمریکایی نیز از آغاز بازبینی روابط ریاض و واشنگتن در دولت بایدن خبر دادند. 

همچنین واشنگتن در بهبوبه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ریاض را به کرنش در برابر مسکو متهم کرده است. چرا که به باور دولت آمریکا روسیه با طرح مخالفت با تعیین سقف قیمت نفت، در تلاش برای تامین بودجه جنگ از طریق بحران‌آفرینی در بازار جهانی انرژی است. 

افزون بر این، اقدام اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه نگرانی واشنگتن را در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین درست پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر در آمریکا افزایش داده است. رخدادی که می‌تواند به اکثریت متزلزل حزب دموکرات‌ در مجلس نمایندگان و سنا پایان دهد و منجر به قدرت‌گیری حزب جمهوری‌خواه شود. 

البته کاخ سفید هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن درخواست خود از اوپک پلاس با انتخابات را رد کرده ولی وزارت خارجه عربستان بدون اشاره صریح به موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده تنها به خواست واشنگتن برای تعویق یک ماهه کاهش تولید اوپک پلاس اشاره کرده و در بیانیه خود آورده است: «پادشاهی سعودی از طریق رایزنی‌های مستمر خود با دولت آمریکا تصریح کرد که همه تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که به تعویق انداختن تصمیم اوپک پلاس به مدت یک ماه، طبق آنچه پیشنهاد شده، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت.»

اما آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که تصمیم اوپک پلاس می‌تواند با دامن زدن به صعود قیمت‌ نفت، اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد. این نهاد بین‌المللی مازاد عرضه نفت در بازار جهانی را ۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده که برابر با نیمی از پیش‌بینی اوپک پلاس است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه روز پنجشنبه خود همچنین تاکید کرده است: «پادشاهی سعودی در حالی که برای حفظ استحکام روابط خود با همه کشورهای دوست تلاش می‌کند، اما بر رد هرگونه دستور، اقدام یا تلاش برای تحریف اهداف عالی خود برای محافظت از اقتصاد جهانی در برابر نوسانات بازار نفت مصر است.»

عربستان سعودی در عین حال خاطر نشان کرده که روابط خود را با ایالات متحده همچنان «یک رابطه استراتژیک» می‌بیند و بر اهمیت حفظ احترام متقابل تاکید دارد.

نشست بعدی‌ اوپک‌ پلاس ۴ دسامبر برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسیرگشایی در قطب شمال برای صادرات نفت؛ روسیه با نفتکش یخ‌شکن به استقبال خریداران آسیایی می‌رود

خط و نشان تازه روسیه برای گروه هفت: فروش نفت را به اعمال کنندگان سقف قیمتی متوقف می‌کنیم

بازگشت رسمی نفت ایران به بازار جهانی چه تاثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد؟