پس از سی‌ان‌ان یک «مقام آگاه» هم خبر دیدار میان نمایندگان امارت اسلامی با آمریکا را تایید کرد

کابل/ دیوارنوشته: «امارت اسلامی افغانستان خواهان داشتن رابطه مثبت و صلح‌آمیز با سراسر جهان است»
کابل/ دیوارنوشته: «امارت اسلامی افغانستان خواهان داشتن رابطه مثبت و صلح‌آمیز با سراسر جهان است» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طلوع نیوز افغانستان روز دوشنبه به نقل از «یک منبع معتبر منسوب به حکومت در کابل» گزارش کرد «مقام‌های بلندپایه‌ افغانستان و امریکا شنبه گذشته در دوحه قطر گفت‌وگوهای مفصل و رو در رو داشته‌اند.»

آگهی

طلوع نیوز افغانستان روز دوشنبه به نقل از «یک منبع معتبر منسوب به حکومت در کابل» گزارش کرد که «مقام‌های بلندپایه‌ افغانستان و امریکا شنبه گذشته در دوحه قطر گفت‌وگوهای مفصل و رو در رو داشته‌اند.»

از زمان اجرای عملیات کشتن ایمن الظواهری در پایتخت افغانستان، روابط میان کابل و واشنگتن به سردی گرایید. در صورت صحت خبر، این نخستین دیدار میان مقام‌های دو طرف در سه ماه اخیر بود. 

این گونه گفت‌وگوها میان کابل و واشنگتن پس از ادعای کشته شدن رهبر القاعده در کابل در نیتجه حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی به تعلیق آمده بود.

طلوع نیوز گزارش کرده براساس داده‌های این «منبع معتبر» در «این گفت‌وگوها نمایندگان بلندپایه‌ وزارت‌های امور خارجه و دفاع همراه با نمایندگان اداره استخبارات، با همتایان امریکایی خود شرکت داشتند. یافتن راه حل برای اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم به جای بدگمانی‌ها و اتهام‌ها بر یکدیگر، هدف اصلی این گف‌وگوها خوانده می‌شود.»

به گزارش همین رسانه افغانستان «پیش از این، کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای [در] افغانستان، نیز در نخستین نشست خبری خود به گونه‌ واضح گفته بود که امریکا بار دیگر قصد مداخله نظامی در افغانستان را ندارد و تلاش می‌کند که اختلاف‌های خود را از طریق گفت‌وگو با طالبان حل کند.»

ایالات متحده پس از بازگشت طالبان به قدرت افغانستان روند خروج نیروهایش از این کشور را به سرعت تکمیل کرد. از آن زمان به بعد، روابط میان دو کشور با وجود انتقادهای گسترده هر دو طرف، همچنان برقرار است. 

طلوع نیوز گزارش کرده که «با وجود این پیشرفت و برگشت به میز مذاکره، هنوزهم روایت هر دو طرف در باره جزییات این مذاکرات اندکی متفاوت است. کابل می‌گوید که این گفت‌وگوها بیشتر بر جلوگیری از نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی، روشن شدن سرنوشت ذخایر ارزی افغانستان و ایجاد سهولت‌های بانکی متمرکز بود؛ اما واشنگتن، مبارزه با هراس‌افگنی، دادن حق کار به زنان، حق آموزش برای دختران و تشکیل حکومت فراگیر را اجزای مهم این گفت‌وگوها می‌خواند.»

امارت اسلامی افغانستان اطلاع از حضور ایمن الظواهری در کابل را یکسره رد می‌کند و می‌گوید پس از عملیات پهپادی ایالات متحده آمریکا در جریان امر قرار گرفته‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به کشته شدن ایمن الظواهری؛ متهم درجه اول پناه دادن به رهبر القاعده به دنبال دفاعیه است

ایمن ظواهری که بود و چرا آمریکا او را کشت؟

ایمن ظواهری، رهبر القاعده در حمله پهپادهای آمریکایی در کابل کشته شد