بحران کمبود سوخت در فرانسه؛ نخست وزیر فرمان بازگشت به کار کارگران اعتصابی را صادر کرد

صف‌های طولانی پمپ بنزین در فرانسه
صف‌های طولانی پمپ بنزین در فرانسه Copyright Laurent Cipriani/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

السزابت بورن، نخست وزیر فرانسه اعلام کرد کارگران اعتصابی پالایشگاه‌های اسو-اگزون‌موبیل باید با توجه به توافق میان سندیکاها با کارفرما به سر کار خود بازگردند.

آگهی

السزابت بورن، نخست وزیر فرانسه عصر سه‌شنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرد کارگران اعتصابی پالایشگاه‌های اسو-اگزون‌موبیل باید با توجه به توافق میان سندیکاها با کارفرما به سر کار خود بازگردند.

پیش از این دو مقام دولت فرانسه تهدید کرده بودند در صورت ادامه اعتصاب در پالایشگاه‌های شرکت توتال و اسو-اگزون‌موبیل و برای پایان دادن به بحران کمبود سوخت، به موازین قانونی برای پایان دادن به اعتصاب متوسل خواهند شد.

سندیکاهایی که با کارفرما برای افزایش حقوق به توافق رسیده‌اند، در مقیاس کلی شرکت اسو-اگزون‌موبیل اکثریت را در اختیار دارند اما در واحدهای پالایشگاهی در اقلیت هستند. 

براساس قوانین فرانسه، اجبار بازگشت به کار کارگران اعتصابی در شرایط ضروری تنها برای تضمین حداقل کار است.

اعتصاب در پالایشگاه‌ها و شماری از پمپ‌بنزین‌های وابسته به توتال و اسو-اگزون‌موبیل باعث کمبود و حتی نبود بنزین و گازوئیل در یک سوم جایگاه‌های سوخت‌رسانی در فرانسه شده است. در پی این بحران، قمیت سوخت هم با وجود کاهش ناشی از رکود در بازارهای جهانی در پمپ‌بنزین‌های این کشور افزایش یافت. 

برونو لو مر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه صبح سه‌شنبه و در حاشیه یک برنامه رادیویی گفت: «بهترین کار دادن بخت دوباره به گفت‌وگوها میان کارگران و کارفرما در توتال است. یا مذاکرات به بار می‌نشیند و مساله حل می‌شود یا اعتصاب ادامه پیدا می‌کند و در این حالت، ما به تمام ابزارهای قانونی متوسل خواهیم شد.» 

کنفدراسیون عمومی کارگران فرانسه (س‌ژ‌ت) در پی این تهدید اعلام کرد: «اعتصاب حق کارگران است و اگر دولت به زور متوسل شود، این سندیکا از دولت به دستگاه قضایی شکایت می‌کند و خواستار ادامه اعتصاب و پایان اجبار به حضور در کار خواهد شد.» 

از سوی دیگر  اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه با انتقاد از ادامه اعتصاب کارگران اسون-اگزون‌موبیل گفت خواهان بازگشایی پالایشگاه‌های این شرکت شد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که مدیریت این شرکت و دو سندیکای کارگری دوشنبه شب به توافق رسیدند. 

سندیکاهای توتال می‌گویند که با توجه سود بالای شرکت، حقوق کارگران امسال باید برخلاف توافق اولیه به جای ۳/۵ درصد، ۱۰ درصد افزایش یابد. توتال در شش ماه نخست امسال ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سود خالص داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا توتال قید سود همکاری با روسیه در پروژه‌های انرژی را خواهد زد؟

ثبت سود ۱۵ میلیارد یورویی؛ توتال‌انرژی به روستائیان و فقرا گاز و بنزین ارزان‌تر می‌فروشد

اسپایدر‌من فرانسوی در حمایت از اعتصابگران کشورش از برج توتال بالا رفت