دودیک، حامی پوتین و اوربان؛ رهبر صرب منطقه خودمختار در بوسنی بار دیگر از جدایی و استقلال سخن راند

دودیک
دودیک Copyright Darko Vojinovic/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
Copyright Darko Vojinovic/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میلوراد دودیک، رهبر منطقه خودمختار صرب نشین های بوسنی، یک هفته پس از پیروزی در انتخابات، بار دیگر از جدایی کامل این منطقه از بوسنی گفت.

آگهی

میلوراد دودیک، رهبر جدایی‌طلبان صرب‌های بوسنی، روز دوشنبه بار دیگر مساله جدایی منطقه خودمختار و صرب‌نشین بوسنی را مطرح کرد. 

این سخنان یک هفته پس از انتخابات سراسری در صربستان بیان می شوند.  

دودیک یکی از مهم ترین حامیان روسیه در انتخابات منطقه خودمختار صرب نشین در بوسنی و هرزگووین در انتخاباتی که دوم اکتبر برگزار شد، دوباره پیروز و وارد شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگووین شد.

دودیک پیش از این در ماه دسامبر گذشته تلاش کرد تا نهادهای کلیدی منطقه صرب نشین خودمختار بوسنی را از دولت مرکزی بوسنی و هرزگووین جدا کند. قوه قضاییه، سیستم مالیاتی و نیروهای مسلح از جمله این نهادها هستند. 

البته میلوراد دودیک پس از تهدیدهای ایالات متحده و بریتانیا مبنی بر تحریم در صورت جدایی و استقلال نهادهای کلیدی دولتی این منطقه صرب نشین از بوسنی، تلاش هایش را موقتا به حالت تعلیق درآورد. حالا دوباره این رهبر صربهای بوسنی چنین خواست هایی را مطرح می کند. 

 بر اساس توافقنامه صلح دیتون که به جنگ بالکان پس از سه سال پایان داد، بوسنی و هرزگووین به جز بخش مرکزی به دو منطقه خودمختار، جمهوری صربستان و فدراسیون مشترک کروات و بوسنیایی‌ها تقسیم شد.

این دو منطقه خودمختار همواره دولت مرکزی این کشور را مورد ضعف قرارمی دهد. میلوراد دودیک از سال ۱۹۹۸، سمت هایی چون رئیس جمهوری و نخست وزیر منطقه خودمختار صرب نشین را عهده دار بوده است. 

او بارها در سخنرانی‌هایش « جمهوری صربستان، صربسکا، را به عنوان یک کشور مستقل معرفی کرده است.» او در نشست خبری اخیر خود، می گوید: « ما هیچگاه بوسنی و هرزگووین را به عنوان یک کشور مشترک نپذیرفته ایم.» 

 دودیک در منطقه بالکان یکی از حامیان ولادیمیر پوتین است و علاقه زیادی به نخست وزیر راست گرای افراطی مجارستان، ویکتور اوربان، دارد.

 در هفته اخیر، مخالفان میلوراد دودیک و حامیان یلینا تریوویچ، در این منطقه صرب نشین به خیابان آمدند و گفتند که دودیک با تقلب انتخابات اخیر را برده است. یلینا تریوویچ، اقتصاددان رقیب اصلی دودیک در انتخابات اخیر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در بالکان؛ رهبر صرب‌های بوسنی اقتدار و مشروعیت نماینده عالی جامعه بین‌الملل را به چالش کشید

نخست‌وزیر صربستان: کوزوو در آستانه‌ مناقشه مسلحانه است

پارسال پوتین امسال اوربان؛ مدال قصاب بالکان بر گردن نخست‌وزیر مجارستان