حاشیه‌های سفر رئیسی به نیویورک؛ از ثبت شکایت تا تدارک گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی

ابراهیم رئیسی در زمان حرکت به سمت نیویورک
ابراهیم رئیسی در زمان حرکت به سمت نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همراه با حاشیه‌های زیادی بوده است. آقای رئیسی سال گذشته به صورت ویدئویی در این نشست سالانه سخن گفت اما امسال در ایالات متحده آمریکا حضور دارد.

آگهی

نخستین حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همراه با حاشیه‌های زیادی بوده است. آقای رئیسی سال گذشته به صورت ویدئویی در این نشست سالانه سخن گفت اما امسال به ایالات متحده آمریکا سفر کرده است.

همزمان با حضور رئیس جمهوری ایران در نیویورک، شماری از زندانیان سابق در ایران و مخالفان حکومت روز سه‌شنبه علیه رئیسی به دادگاه فدرال نیویورک شکایت کردند.

مهدی حاجتی، عضو سابق شورای شهر شیراز، حمید بابایی، محقق دو تابعیتی ایرانی-بلژیکی و کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیا از شاکیان هستند.

این افراد به دلیل نقض حقوق خود در ایران و «ایجاد آسیب‌های عمدی عاطفی، ضرب و جرح و حبس غیرقانونی» شکایت خود را به جریان انداخته‌اند.

طبق گفته اتحادیه ملی دموکراسی در ایران آقای رئیسی هدف این شکایت است.

کایلی مور گیلبرت در کنفرانس مطبوعاتی این اتحادیه به‌صورت ویدئویی حاضر شد و گفت: «من در کل ۱۲ ماه از دوسال و سه ماه زندانم در ایران در سلول انفرادی بودم .» وی اضافه کرد که در مدت زندان، در معرض شکنجه‌های روانی و جسمی قرار گرفته است.

سخنرانی رئیسی قرار است امروز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر حدود ساعت ۱۸ به وقت تهران در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شود.

رئیسی با چه افرادی دیدار کرد؟

ابراهیم رئیسی روز گذشته با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری بولیوی، نخست وزیر پاکستان، رئیس جمهوری سوئیس و نخست وزیر عراق دیدار کرد.

شاید مهمترین این دیدارها با ماکرون و شارل میشل بوده باشد که در آن‌ها درباره توافق هسته‌ای و مسائل حقوق بشری در ایران صحبت شد.

ماکرون پس از این دیدار گفت که به موضوع حقوق بشر و حقوق زنان در گفت‌وگو با رئیسی اشاره کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های ایران، رئیسی نیز در دیدار با ماکرون لازمه حصول توافق را تضمین‌های اطمینان بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران عنوان کرد.

ماکرون حدود ۱۰ دقیقه پیش از رئیسی در محل ملاقات حضور داشت و دیدار او دو مقام سیاسی حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید. طبق گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه در این دیدار از رئیسی برای سفر به فرانسه دعوت رسمی به عمل آورد.

سایت ریاست جمهوری ایران
دیدار ماکرون و رئیسیسایت ریاست جمهوری ایران

رئیسی در دیدار با شارل میشل نیز بر روی بسته شدن پرونده‌های پادمانی تاکید کرد و گفت: «اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.»

گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی در نیویورک

گروه‌های سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی نیز تدارک گسترده‌ای برای انجام تجمع‌های اعتراضی همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی دیده‌اند. از سوی دیگر بیلبوردهای متحرک در نیویورک با تصویر ابراهیم رئیسی، به نقش او در اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ اشاره دارد. 

در روزهای گذشته برخی از خواننده‌های قدیمی ایرانی از جمله داریوش و ابی خواستار برگزاری گردهمایی اعتراضی مقابل سازمان ملل شدند. ابی همچنین اعلام کرد که در این گردهمایی حاضر خواهد شد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جانباختگان هواپیمای اوکراینی نیز گفت که در این گردهمایی حضور خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراهیم رئیسی: موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بشردوستانه و قابل مذاکره است

ابراهیم رئیسی برای نخستین بار با شی جین پینگ دیدار کرد و به چین دعوت شد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود