ایران پرونده تازه‌ای علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گشاید

مقر دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند
مقر دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران پرونده تازه‌ای را با هدف بازیابی نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این کشور در ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مطرح می‌کند.

آگهی

ایران روز دوشنبه پرونده تازه‌ای را با هدف بازیابی نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این کشور در ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مطرح می‌کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) طی هفته جاری نخستین جلسه استماع ماهیت این پرونده را که انسداد دارایی‌های ایران برای جبران خسارت وارده به قربانیان حملات تروریستی منتسب به جمهوری اسلامی غیرقانونی می‌داند، برگزار می‌کند. 

ایران این رویه حقوقی را از اواسط سال ۲۰۱۶ و با هدف آزادسازی وجوهی که دیوان عالی آمریکا آن زمان به تازگی مجوز توقیف آن را صادر کرده بود، آغاز کرده است.

دادگستری آمریکا اعلام کرده این مبالغ توسط هزاران قربانی و خانواده قربانیان حملات تروریستی که از سوی جمهوری اسلامی تحریک شده یا مورد حمایت قرار گرفته‌اند، مطالبه شده است. از جمله بستگان ۲۴۱ سرباز آمریکایی که ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پی دو حمله انتحاری که به نیروهای آمریکایی و فرانسوی عضو نیروهای چند ملیتی مستقر در بیروت کشته شدند.

تهران در شکایت خود به دیوان بین‌المللی دادگستری استدلال می‌کند که واشنگتن معاهده مودت دوجانبه‌ای را که در سال ۱۹۵۵ از سوی شاه ایران با دولت ایالات متحده امضا شده بود، نقض کرده است، معاهده‌ای که روابط اقتصادی و حقوق کنسولی فیمابین را پوشش می‌دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۱۹ با رد درخواست واشنگتن، با استناد به وجوپ معاهده مودت میان دو کشور، بررسی پرونده شکایت ایران را در صلاحیت خود تشخیص داد. اما سپس ایالات متحده اعلام کرد که به معاهده مودت سال ۱۹۵۵ با ایران پایان داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد، الزام آور است و قابل تجدید نظر نیست. با این حال، این دادگاه هیچ ابزاری برای اجرای آنها ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هکرهای مرتبط با ایران متهم شدند که مراکز مهمی در آمریکا را هدف قرار داده‌اند

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به اعتراض آمریکا: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را داریم

آمریکا: ۷ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به نفع قربانیان تروریسم جمع‌آوری شد