مراسم تشییع جنازه ملکه؛ حاشیه‌های دیپلماتیک «دعوت ویژه» از تایوان و اعتراض‌ها به حضور ولیعهد عربستان

ادای احترام بریتانیایی‌ها به تابوت الیزابت دوم، ملکه فقید این کشور
ادای احترام بریتانیایی‌ها به تابوت الیزابت دوم، ملکه فقید این کشور Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا قرار است روز یکشنبه با مهمانان خارجی مراسم تشییع جنازه مادرش دیدار کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در همین راستا شنبه شب وارد لندن شد.

آگهی

رهبران جهان به تدریج برای شرکت در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا وارد لندن می‌شوند.

این در حالی است که فرصت شهروندان بریتانیایی برای ادای احترام به زنی که بیش از ۷۰ سال بر کشورشان سلطنت کرد رو به پایان است. صف طویلی طی روزهای گذشته در لندن از شهروندانی که قصد ادای احترام به ملکه پیشین در برابر تابوتش را داشتند شکل گرفته بود. 

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا قرار است روز یکشنبه با مهمانان خارجی مراسم تشییع جنازه مادرش دیدار کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در همین راستا شنبه شب وارد لندن شد. 

مراسم روز دوشنبه قرار است در کلیسای وست‌مینستر یعنی جایی که الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ در آن تاجگذاری کرد برگزار شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا از شهروندان خواسته است که ساعت ۲۰ یکشنبه شب در سراسر کشور برای لحظاتی به نشانه ادای احترام به الیزابت دوم سکوت کنند. 

بریتانیا از سال ۱۹۶۵ و به دنبال درگذشت وینستون چرچیل، نخست‌وزیر این کشور در دوران جنگ جهانی دوم دیگر شاهد برگزاری تشییع جنازه رسمی با تشریفات حکومتی نبود. 

پیکر الیزابت دوم قرار است عصر روز دوشنبه پس از پایان مراسم کلیسای وست‌مینستر در قلعه ویندزور در کنار قبر جورج ششم، پدر و شاهزاده فیلیپ، همسرش به خاک سپرده شود. 

حاشیه‌های دیپلماتیک؛ «دعوت ویژه» از تایوان و اعتراض‌ها به حضور ولیعهد عربستان

AP Photo
تابوت الیزابت دومAP Photo

وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که لندن از نماینده این جزیره در بریتانیا به طور «ویژه» دعوت کرده است تا دفتر تسلیت به مناسبت درگذشت الیزابت دوم را امضاء کند. 

به گفته وزارت خارجه تایوان با نماینده تایپه در بریتانیا مانند دیگر هیات‌های دیپلماتیک رفتار شده است. این در حالی است که بریتانیا و تایوان به طور رسمی رابطه دیپلماتیک ندارند. پکن تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند. 

نماینده چین در مراسم تشییع جنازه ملکه فقید بریتانیا وانگ چی شان، معاون رئیس‌جمهوری چین خواهد بود. هنوز مشخص نیست که تایوان در مراسم روز دوشنبه نماینده‌ای خواهد داشت یا خیر.

بنا به اعلام وزارت خارجه بریتانیا از کشورهای افغانستان، سوریه و ونزوئلا برای شرکت در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم دعوت نشده است.

این در حالی است که دعوت از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است. سفر احتمالی ولیعهد عربستان به بریتانیا اولین سفر او به این کشور پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهران در روز خاکسپاری ملکه بریتانیا: واکنش ایران در چارچوب عرف رایج دیپلماتیک بود

همسر ولیعهد بریتانیا از ابتلایش به بیماری سرطان پرده برداشت

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟