تهران در روز خاکسپاری ملکه بریتانیا: واکنش ایران در چارچوب عرف رایج دیپلماتیک بود

مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم
مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید ایران به مرگ ملکه بریتانیا در چارچوب عرف‌های دیپلماتیک رایج واکنش نشان داده است.

آگهی

در روزی که بسیاری از رهبران دنیا به بریتانیا رفته اند تا در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم شرکت کنند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه سرانجام به مرگ ملکه الیزابت دوم واکنش نشان داد و گفت که «ایران در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و براساس عرف های رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده عمل کرده است.»

 وی در ادامه گفت امیدوار است در «دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و درچارچوب منافع و مصالح مشترک گامهای جدیدی برداریم.» 

بی سابقه ترین تدابیر امنیتی لندن

همزمان لندن، پایتخت بریتانیا، در آستانه مراسم برگزاری خاکسپاری تحت شدیدترین تدابیر امنیتی است. پلیس لندن می گوید روز دوشنبه «مهم ترین و بزرگترین عملیات امنیتی در این شهر انجام می گیرد.» 

در این مراسم رهبران و همچنین اعضای خانواده های سلطنتی بسیاری از کشورهای جهان شرکت خواهند کرد. 

 استوارت کندی، معاون رئیس پلیس لندن می گوید نیروهای «این ابرشهر آماده حفاظت و مقابله با هر گونه عملیات تروریستی و اعتراضی هستند.»

 جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، از برجسته‌ ترین میهمانانی هستند که در مراسم خاکسپاری شرکت خواهند کرد.  

استوارات کندی می گوید عملیات گسترده امنیتی پلیس لندن بسیار گسترده تر و مهم تر از زمان بازیهای المپیک ۲۰۱۲ تابستانی در لندن است. 

پلیس لندن تا کنون ۳۴ نفر را در آستانه مراسم خاکسپاری بازداشت کرده است. 

برخی از سازمان های حقوق بشری می گویند پلیس بریتانیا پس از مرگ ملکه الیزابت رفتار خشونت آمیزی با مخالفان سلطنت داشته است. 

استوارات کندی، معاون رئیس پلیس لندن به خبرنگاران گفت که اعتراض حق مردم است اما نیروهای پلیس هم حق دارند پاسخی متوازن بدهند و تنها در مواردی که کاملا ضرروی باشد اقدام جدی انجام دهند. 

تیم دی مایر، مسئول عملیات پلیس در کاخ ویندزور گفت که حضور «مردم با غربالگری به سبک فرودگاهی» تنها در این مراسم امکان پذیر خواهد بود.  جمعه گذشته در جریان مراسم تشییع ملکه بریتانیا، دو مامور پلیس مورد حمله با ضربات چاقو قرارگرفتند که البته پلیس لندن، فرضیه حمله تروریستی را کاملا رد کرد. 

فهرست برخی از رهبرانی که دعوت نشدند

خانواده سلطنتی بیش از ۵۰۰ نفر از رهبران جهان را به این مراسم دعوت کرده است. انتظار می رود اغلب این افراد برای شرکت در مراسم وداع با ملکه بریتانیا در کلیسای وست مینستر حاضر شوند. ظرفیت این کلیسا کمتر از ۲۲۰۰ نفر خواهد بود.  اما برخی از رهبران جهان نیز از سوی خانواده سلطنتی به این مراسم دعوت نشده اند. 

در میان فهرست کسانی که به گفته بی بی سی به این مراسم دعوت نشده اند می توان به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اشاره کرد. 

همزمان با وجود بحران اوکراین، بریتانیا از ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، دو رئیس جمهوری روسیه و بلاروس، برای شرکت در این مراسم دعوت نکرده است. گفته می شود هیچ مقام سیاسی از سوریه و افغانستان و ونزوئلا نیز در این مراسم حضور نخواهد داشت. 

هرچند خبرگزاری ایسنا می‌گوید هیچ مقامی از ایران در این مراسم شرکت نخواهد کرد اما خبرگزاری بی بی سی می‌گوید از ایران در سطح هیات دیپلماتیک برای حضور در مراسم خاکسپاری دعوت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم تشییع جنازه ملکه؛ حاشیه‌های دیپلماتیک «دعوت ویژه» از تایوان و اعتراض‌ها به حضور ولیعهد عربستان

تئوری توطئهٔ «ملکه بریتانیا در تابوت نیست»؛ جسد چگونه ۱۱ روز تازه نگه داشته می‌شود؟

از پول نقد تا زندان جریمه والدینی که به خاطر رفتن به سفر فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند