راستی‌آزمایی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام آغاز می‌شود

ساختمان آژانس بین المللی انرژی اتمی
ساختمان آژانس بین المللی انرژی اتمی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرونده هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام که از روز گذشته با حضور ۳۵ کشور در وین آغاز شده است راستی‌آزمایی می‌شود.

آگهی

پرونده هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام که از روز گذشته با حضور ۳۵ کشور در وین آغاز شده است راستی‌آزمایی می‌شود. 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در توئیتی نوشت که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دستور کار خود را با عنوان «راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» آغاز می‌کند.

پیش از این محمد مرندی، مشاور تیم ایران در مذاکرات احیای برجام روز گذشته گفته بود که تهران از نشست شورای حکام و نتایج آن نگران نیست.

نشست فصلی شورای حکام از روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) آغاز به کار کرده است. این نشست تا روز جمعه ۱۶ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) در نشست قبلی شورای حکام یک قطعنامه توبیخی علیه ایران پیشنهاد دادند که با اکثریت آرا تصویب شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است تا پاسخ‌های مناسبی درباره پیدا شدن اثر اورانیوم با منشا انسانی در سه مکان اعلام نشده ارائه دهد.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این سه مکان در ورامین، مریوان و تورقوزآباد در حومه تهران را شناسایی و اعلام کرده‌اند که سایت‌های ورامین و تورقوز آباد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مکان‌های اعلام نشده مهمترین موضوع محل اختلاف در احیای برجام اعلام شده است. تهران بارها خواستار بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد شده است تا زمینه برای احیای برجام ایجاد شود اما کشورهای اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ایران به همراه ایالات متحده می‌گویند این موضوع ربطی به احیای برجام ندارد.

محسن نذیری اصل، سفیر جدید ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز در نشست فصلی شورای حکام برای ارائه پاسخ‌های ایران حضور دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال عربستان از قطعنامه شورای حکام؛ ایران: دوربین‌ها را خاموش و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب می‌کنیم

پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام؛ روسیه: قطعا همسو نمی‌شویم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند