«حمله سایبری ایران» به سامانه گذرگاه‌های آلبانی؛ تمام سیستم‌ها موقتا قطع و صف های طولانی تشكيل شد

کانوا،
کانوا، Copyright حمله سایبری
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلبانی، از اعضای سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی،ناتو، اخیرا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و دستور به اخراج کارکنان سفارت ایران در تیرانا داد.

آگهی

 وزارت کشور آلبانی روز شنبه ۱۰ سپتامبر اعلام کرد یکی از «سیستم‌های مرزی» این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته است که منبع آن مرتبط با ایران و با حمله مشابه ماه ژوئیه بوده است، حمله‌ای که تیرانا را واداشت تا روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کند.

در بیانیه‌ وزارت کشور آلبانی آمده است دومین حمله سایبری که عصر روز جمعه یک «سیستم مخابره پلیس آلبانی» را هدف گرفت مشابه با حمله‌ ماه ژوئیه به پرتال دولت آلبانی یا به عبارتی e-Albania بوده است.

در این بیانیه آمده است بر اساس نتایج اولیه منبع این دو حمله یکی بوده و باعث شده تا مقامات به طور موقت تمام سیستم‌ها از جمله سامانه جامع مدیریت اطلاعات (TIMS) را که ورود و خروج در گذرگاه مرزی را ثبت می‌کند، تعطیل کنند.

رسانه‌های محلی آلبانی از صف‌های طولانی دست‌کم در دو گذرگاه مرزی در جنوب این کشور خبر داده‌اند.

آلبانی، از اعضای سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی،ناتو، اخیرا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و دستور به اخراج کارکنان سفارت ایران در تیرانا داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم دولت آلبانی به قطع روابط دیپلماتیک به دلیل یک حمله سایبری در نوع خود برای اولین بار گرفته شده است.  

ادی راما، نخست وزیر آلبانی روز شنبه در توییتی نوشت: «یک حمله سایبری دیگر از سوی همان متجاوزان که قبلاً توسط متحدان و کشورهای دوست آلبانی افشا و محکوم شد، شامگاه گذشته در سامانه TIMS مشاهده شد.»

دولت آلبانی ایران را متهم می‌کند و پشت سر حمله‌ای می داند که بسیاری از سرویس‌ها و وب سایت‌های دیجیتال دولتی آلبانی را موقتا به تعطیلی کشاند. تهران این اتهام را رد می‌کند.

مایکروسافت، اف‌بی‌آی و دیگر کارشناسان سایبری در پی حمله ماه ژوئیه به آلبانی کمک کردند. مایکروسافت روز پنجشنبه اعلام کرد که نسبتاً مطمئن است که هکرها به وزارت اطلاعات و امنیت ایران وصل هستند.

دولت آمریکا روز جمعه ۹ سپتامبر در واکنش به حمله سایبری به آلبانی، وزارت اطلاعات ایران و اسماعیل خطیب وزیر این وزراتخانه را تحریم کرد. ناتو و اتحادیه اروپا نیز ضمن حمایت از تیرانا این حمله سایبری را محکوم کردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن این اقدام واشنگتن آن را «برچسب جدید تحریمی» و بی اثر خوانده و گفت: «اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه ایران شده است».

روابط تهران و تیرانا از سال ۲۰۱۳ میلادی، زمانی که آلبانی اعضای سازمان مجاهدین خلق را در خاک خود پذیرفت و آنان را در نزدیکی شهر دراج اسکان داد، پرتنش شد. شهر بندری دراج، دومین شهر برزگ آلبانی و در ۳۳ کیلومتری پایتخت، تیرانا، قرار دارد.

آلبانی در سال ۲۰۰۹ میلادی به عضویت ناتو درآمد و خواهان پیوستن به اتحادیه اروپاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناتو چگونه با تهدید هوش مصنوعی مقابله می‌کند؛ مقامات امنیتی به یورونیوز پاسخ دادند

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند