آمریکا، وزیر و وزارت اطلاعات ایران را به دلیل حمله سایبری به آلبانی تحریم کرد

ساختمان سفارت ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی
ساختمان سفارت ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا وزارت‌ اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران «به دلیل دست داشتن در حمله سایبری گسترده به آلبانی» تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد. این مجازات‌ها در پی اتهام دخالت ایران به حمله سایبری به آلبانی اعمال می‌شوند. 

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا وزارت‌ اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران «به دلیل دست داشتن در حمله سایبری گسترده به آلبانی» تحت تحریم قرار گرفته‌اند. 

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما فعالیت‌های سایبری ایران را که روز به روز تهاجمی‌تر می‌شود و ایالات متحده، متحدان شرکایش را هدف قرار می‌دهد تحمل نمی‌کنیم.» آلبانی یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است. 

واشنگتن پیش از این ادعا کرده بود که ایران در ماه ژوییه سال جاری میلادی زیرساخت‌های دیجیتال دولت آلبانی را هدف حملات سایبری قرار داده است. تیرانا نیز اعلام کرد که هدف از این حملات «از بین بردن زیرساخت‌های دولتی در آلبانی» بوده اما «حملات خنثی شدند.»

به‌گفته ایالات متحده این حملات وزارت اطلاعات ایران پشت این حملات بوده است. مقامات امنیتی واشنگتن بر این باروند که شبکه‌های جاسوسی سایبری و هک تحت نظارت و هدایت وزارت اطلاعات ایران قرار دارند. 

این بیانیه از گروهی به نام MuddyWater (آب گل‌آلود) نام برده است که از سال ۲۰۱۸ با استفاده از ضعف سیستم‌های کامپیوتری به شبکه‌های دولتی یا غیردولتی مهم نفوذ می‌کند و اطلاعات حساس را به دست می‌آورد. 

در مقابل ایران هرگونه حمله سایبری به زیرساخت‌های آلبانی را رد کرده و این ادعا را «بی‌اساس» دانسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش نیویورک تایمز از حمله سایبری آمریکا به «اهداف ایرانی»؛ ۶ هکر وابسته به سپاه تحریم شدند

یک ایرانی جدا شده از مجاهدین خلق در آلبانی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

تهران تصمیم آلبانی در قطع روابط با ایران را «برنامه از پیش طراحی شده» خواند