قمار پوتین روی شمشیر دو لبه انرژی

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر قطع کامل عرضه انرژی به غرب می‌تواند شمشیری دو لبه برای روسیه باشد.

آگهی

تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر قطع کامل عرضه انرژی به غرب می‌تواند شمشیری دولبه برای روسیه باشد.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی است و بر همین اساس توانایی این را دارد که با متوقف کردن جریان انرژی به سمت اروپا بازارهای جهانی و اقتصاد جهان را با دردسر مواجه کند. 

اما یک سند استراتژیک رسمی روسیه که اخیرا از سوی دولت این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، نشان می‌دهد که اگر اتحادیه اروپا طرح خود را برای قطع کامل وابستگی به منابع انرژی روسیه اجرا کند، صنعت نفت و گاز و اقتصاد روسیه آسیب خواهد دید.

در این سند آمده است که اگر اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ خود را به طور کامل از واردات گاز روسیه بی‌نیاز کند، درآمد دولت روسیه از محل صدور گاز می‌تواند تا ۲۰۳۰ سالانه ۴۰۰ میلیارد روبل (۶.۵۵ میلیارد دلار/۶.۵۴ میلیارد یورو) کاهش یابد. همچنین صادرات گاز روسیه تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال کاهش می‌یابد که معادل نیمی از کل صادرات در سال ۲۰۲۱ است.

در نتیجه، سرمایه گذاری در بخش گاز روسیه طی ۸ سال آینده معادل ۴۱ میلیارد دلار یا ۴۰.۶۳ میلیارد یورو کاهش خواهد یافت.

البته آقای پوتین امیدوار است که با افزایش عرضه گاز به هند و چین خلاء بازار اروپا را پر کند ولی خط لوله «پاور آو سیبری۱» به مقصد چین تنها قادر خواهد بود که ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز طی سال ۲۰۲۲ به چین ارسال کند که معادل ۱۱ درصد صادرات سالانه گاز روسیه به اروپا خواهد بود. خط لوله «پاور آو سیبری۲» هم که تکمیل نشده و همچنان در دست ساخت و احداث است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سند استراتژیک دولت روسیه همچنین یادآور شده که اگر کشورهای اروپایی وابستگی به نفت روسیه را نیز تا سال ۲۰۲۷ به طور کامل قطع کنند، احتمال دارد که صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه معادل ۵۵ درصد صادرات سال ۲۰۲۱ افت کند و به ۸۰ میلیون تن برسد. رخدادی که منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید پالایشگاه‌های روسیه می‌شود و حتی می‌تواند موجب افزایش قیمت سوخت در بازار داخلی روسیه شود. 

بنابراین، ولادیمیر پوتین در ادامه بازی با برگ نفت و گاز می‌تواند ناگزیر از توقف استخراج نفت از برخی چاه‌های روسیه شود و همزمان وادار به صدور دستور سوزاندن مازاد گاز تولیدی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شوک تازه به بازار ارز و انرژی؛ پوتین با فراخوانی سربازان بیشتر، غرب را تهدید اتمی کرد

برلین کنترل فعالیت‌های شرکت «روس‌نفت» در آلمان را در دست گرفت

گازپروم روسیه صادرات به شرکت انجی فرانسه را کاملا متوقف می‌کند