قیمت مسکن در تهران و ایران در یک سال گذشته چه تغییری کرده است؟

تهران
تهران Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط بهای هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۴ درصد افزایش یافته است.

آگهی

مرکز آمار ایران از افزایش ۴۴ درصدی متوسط بهای هر مترمربع آپارتمان مسکونی مورد معامله در تهران در مرداد ماه ١۴٠١ نسبت به ماه مشابه سال پیش خبر داد.

نهاد تولید و انتشار آمارهای رسمی ایران اعلام کرد که متوسط وزنی و حسابی قيمت آپارتمان‌های مسكونی فروش رفته در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به ترتيب به ۴۵.۱۸۰ و ۴۲.۸۳۹ میلیون تومان رسيده اسـت. 

بر پایه این گزارش، در اين ماه، منطقه ١ با متوسط وزنی قيمت ۸۵.۴۴۹ میلیون تومان بيشترين و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قيمت ۲۲.۲۶۷ میلیون تومان كمترين قيمت را در بين مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. 

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد که متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسكونی كلنگی معامله شده در زمستان ١۴٠٠ از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در شهر تهران ۵۲ میلیون و ١٧۴ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٣٨ مترمربع بوده كه نسبت به فصل قبل ۴.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٧.١ درصد افزایش داشته ‌است.

این در حالی است که متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسكونی كلنگی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در کل کشور ۱۰.۹۳۱ میلیون تومان با میانگین مساحت ٢۴۴ مترمربع بوده است، كه نسبت به فصل قبل، ۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢۴.٧ درصد افزایش یافته بود.

همچنین متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربنای مسكونی معامله شده در زمستان١۴٠٠ از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در شهر تهران ۳۶.۷۷۱ میلیون تومان با میانگین مساحت ٨۶ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بود كه نسبت به فصل قبل ۹.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١۴.۵ درصد، افزايش یافته بود.

طی پاییز گذشته نیز متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربنای مسكونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در سطح کل کشور ۱۱.۷۶۲ میلیون تومان با میانگین مساحت ١٠٩ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٢ سال بود، كه نسبت به فصل قبل، ۳.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣١.۴ درصد افزایش یافته بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد وديعه‎ پرداخت برای اجاره يک مترمربع زيربنای مسكونی معامله شده در زمستان ١۴٠٠ از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در شهر تهران ١٠۶ هزار و ۲۷۱ تومان با میانگین مساحت ٨١ مترمربع و متوسط عمر بنای ١۶ سال بوده است كه نسبت به فصل قبل ۲۲.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۶.۶ درصد، افزايش داشته است.

اما در سطح ملی نیز متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره يک مترمربع زيربنای مسكونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در سطح کشور ٣١ هزار و ۶۹۱ تومان با میانگین مساحت ١٠٢ مترمربع و متوسط عمر بنای ١۴ سال بود، كه نسبت به فصل قبل ۲.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵١.٩ درصد افزایش یافته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا پیاز در ایران گران شد؟

هزینه خرید خانه در کدام شهرهای آمریکا پایین‌تر است؟

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟